Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Monika Spławska‑Murmyło

Przedmiot: filozofia

Temat: Do czego dusza służy filozofom? Wybrane koncepcje duszy jako ilustracja klasycznych problemów filozoficznych.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie klasy I liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

IV. Atomizm grecki (filozofia Leucypa i Demokryta) jako paradygmat ontologii naturalistycznej. Uczeń:

1) formułuje własną odpowiedź na pytanie „czy istnieją przedmioty proste (niepodzielne)?” oraz w jego kontekście objaśnia stanowisko atomizmu i argumenty na jego rzecz;
2) podaje przykłady wyjaśniania wybranych zjawisk w świecie w odwołaniu do procesów składania i rozkładania konfiguracji składników prostszych;
3) przedstawia w zarysie historię poszukiwania w nauce nowożytnej i współczesnej najmniejszych cząstek materii;
4) rekonstruuje ponadczasowy spór o to, czy ludzkie czynności umysłowe można wyjaśnić wyłącznie w odwołaniu do procesów fizycznych: materializm vs. dualizm.

VI. Filozofia Platona jako paradygmat metafizyki antynaturalistycznej. Uczeń:

1) wyjaśnia platońską teorię idei jako niematerialnych, niezmiennych i wiecznych wzorców dla zmiennych i czasowych rzeczy fizycznych oraz stosuje ją do wybranego sporu filozoficznego (np. sporu o to, czym są lub jak istnieją liczby);
2) objaśnia platońską teorię poznania, definiując termin anamneza.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia na przykładach nastepujące stanowiska filozoficzne: materializm, dualizm, hylemorfizm, hylozoizm, teoria idei, platońska teoria poznania;

  • analizuje wybrane koncepcje duszy, zwłaszcza na gruncie myśli Demokryta z Abdery, Platona i Arystotelesa;

  • definiuje problemy filozoficzne, z którymi łączy się pojęcie duszy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • praca z materiałami multimedialnymi, w tym z prezentacją;

  • metoda dociekań filozoficznych Lipmana.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Rozmowa kierowana. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na dychotomię ciało‑dusza i zadaje uczniom pytanie: w jaki sposób można postrzegać wzajemną relację duszy i ciała.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Wspólne omówienie przedstawionych pojęć i stanowisk filozoficznych.

  2. Praca w grupach: prezentacja multimedialna. Uczniowie pracują w zespołach 4‑osobowych metodą dociekań filozoficznych Lipmana. Przebieg pracy:

  • zapoznanie się z materiałem audiowizualnym w e‑materiale;

  • wykonanie polecenia do prezentacji w e‑materiale (wynotowanie dwóch koncepcji związanych z duszą);

  • sformułowanie pytań do prezentacji przez uczniów;

  • wybór jednego z pytań, które mogłoby posłużyć wspólnej dyskusji.

  1. Prezentacja wybranych pytań na forum klasy i wybór jednego z nich. Przygotowanie uczniów do dyskusji. Nauczyciel wybiera moderatora, który poprowadzi dyskusję, oraz obserwatora, który na końcu podsumuje jej przebieg.

  2. Dyskusja nad wybranym tematem z uwzględnieniem odmiennych stanowisk. Moderator zachęca uczniów do precyzyjnego formułowania argumentów za i przeciw, szukania powiązań między omawianymi stanowiskami oraz odpowiedzi na pojawiające się w trakcie dyskusji pytania.

  3. Wybrany uczeń podsumowuje dyskusję.

  4. Uczniowie realizują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.

  • Spośród omawianych dzisiaj stanowisk filozoficznych wyłoń te, które się uzupełniają, oraz te, które są ze sobą sprzeczne.

  • Czym różni się koncepcja duszy u Platona i u Arystotelesa?

  • Na czym polega dualizm duszy i ciała w koncepcji Kartezjusza?

  • Z czego wynika błąd Kartezjusza według Antonia Damasio?

Praca domowa

Zinterpretuj poniższą myśl filozofki Susan Sontag w świetle tego, co dowiedziałeś/dowiedziałaś się z dzisiejszej lekcji. Do jakich teorii nawiązuje Sontag? W jaki sposób?

Wszyscy mamy mniej więcej takie same ciała, lecz zupełnie różne myśli. Myślimy w znacznie większej mierze dzięki instrumentom dostarczanym nam przez kulturę niż naszym ciałom i jest to źródłem wielkiej różnorodności myśli w świecie. Mam wrażenie, że myśl to forma odczuwania, a odczuwanie – myślenia.

/Myśl to forma odczuwania, Susan Sontag w rozmowie z Jonathanem Cottem, tłum. Dariusz Żukowski, Kraków 2014./

Materiały pomocnicze:

Ancient theories of soul, artykuł dostępny w internecie https://plato.stanford.edu/entries/ancient‑soul/

Arystoteles, O duszy, dostępny w internecie http://filozofiauw.wdfiles.com/local--files/teksty‑zrodlowe/arystoteles_o_duszy.pdf

Myśl to forma odczuwania, Susan Sontag w rozmowie z Jonathanem Cottem, tłum. Dariusz Żukowski, Kraków 2014.

Susan Sontag, Jak świadomość związana jest z ciałem. Dzienniki, tom 2, tłum. Dariusz Żukowski, Kraków 2013.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentację multimedialną można wykorzystać do przeprowadzenia symulacji dalszej dyskusji uczestniczących w niej osób.