Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: W jaki sposób mydło i inne detergenty usuwają brud?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
10) wyjaśnia, na czym polega proces usuwania brudu i bada wpływ twardości wody na powstawanie związków trudno rozpuszczalnych; zaznacza fragmenty hydrofobowe i hydrofilowe we wzorach cząsteczek substancji powierzchniowo czynnych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
11) wyjaśnia, na czym polega proces usuwania brudu; bada wpływ twardości wody na powstawanie związków trudno rozpuszczalnych; zaznacza fragmenty hydrofobowe i hydrofilowe we wzorach cząsteczek substancji powierzchniowo czynnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia związki chemiczne występujące w mydłach;
omawia przebieg procesu zmydlania tłuszczów;
charakteryzuje wpływ mydła i detergentów na usuwanie brudu.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
z użyciem e‑podręcznika;
burza mózgów;
symulacja interaktywna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: czy znacie przysłowie ,,częste mycie skraca życie''? Zgadzacie się z nim? Jeśli tak, to dlaczego?
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat „W jaki sposób mydło i inne detergenty usuwają brud?”. Następnie, wspólnie z uczniami, ustala cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół mydeł oraz innych detergentów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla pytanie na tablicy multimedialnej: jak przebiega proces prania? Uczniowie na zasadzie burzy mózgów zgłaszają swoje propozycje na forum z podaniem swojego uzasadnienia.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej, zamieszczony w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału, najpierw schemat budowy mydła z omówieniem.
Prowadzący odsyła uczniów do samodzielnej pracy z medium bazowym – uczniowie tym razem na symulacji interaktywnej mają przyjrzeć się mechanizmowi usuwania brudu.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie rozwiązują polecenia zamieszczone do medium bazowego.
Nauczyciel ponownie wyświetla pytanie zadane na początku lekcji i proces prania z e‑materiału w sekcji „przeczytaj”. Chętna lub wskazana przez prowadzącego osoba opisuje dokładny przebieg usuwania brudu z tkaniny. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi i ewentualnie dopowiadają istotne kwestie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o dokończenie ćwiczeń w sekcji „sprawdź się”, nierozwiązanych podczas zajęć. Nauczyciel zadaje pracę domową, załączoną do multimedium bazowego: uczniowie mają zapoznać się z produktami chemicznymi dostępnymi w swoim domu – przeanalizować skład proszku do prania, płynu do naczyń, mydła, szamponu i innych. Nauczyciel prosi uczniów, by zastanowili się, które składniki pełnią funkcje związane z usuwaniem brudu.
Materiały pomocnicze:
K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna : cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.