Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Przemysław Michalski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Siły działające na ciało na równi pochyłej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;
II. Mechanika. Uczeń:
23) opisuje ruch ciał na równi pochyłej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. określa siły działające na ciało na równi pochyłej.

  2. rozkłada te siły na składowe równoległe i prostopadłe do równi.

  3. wyznacza wartości sił działających na ciało na równi pochyłej oraz ich składowych.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania:

zadania rachunkowe

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

- tablica,
- rzutnik.

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie tematyki zajęć - równia pochyła jako przybliżenie górskiego zbocza, stoku, skoczni narciarskiej, dzięki czemu można opisać ruch sanek, skoczka narciarskiego, narciarza, itd.

Wspólne przypomnienie z uczniami sił działających na ciało na równi - nauczyciel wykorzystuje w tym celu grafikę interaktywną.

Faza realizacyjna:

Rozwiązanie zadań 5‑8. Zadania uszeregowane są pod kątem rosnącej trudności. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o rozwiązanie zadania przy tablicy. Prosi również osobę rozwiązującą, by tłumaczyła każdy wykonywany krok lub robi to sam.

W pierwszej kolejności rozwiązywane będzie zadanie 5, dotyczące wyznaczenia i porównania sił zsuwających działających na klocki - nauczyciel prosi ucznia o narysowanie wektorów sił działających w tym przypadku, a następnie obliczenie niezbędnych wielkości i na tej podstawie ustalenie odpowiedzi do zadania. Odpowiedni wzór dany był w e‑materiale, więc uczniowie powinni poznać go przed lekcją.

Następnie, uczniowie rozwiązują zadanie 6, gdzie zagadnienie dotyczy wyznaczenia wypadkowej siły zsuwającej, złożonej nie tylko ze składowej siły ciężkości, lecz również siły naciągu nici - w tym przypadku obie siły są skierowane wzdłuż równi.

W ostatniej części nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie zadań 7 i 8. W obu przypadkach do ciała na równi przyłożone są siły nie działające wzdłuż ani prostopadle do równi, lecz pionowo i poziomo, co podnosi poziom trudności. W zadaniu 7 istnieje wypadkowa siła zsuwająca klocek, w zadaniu 8 uczniowie mają za zadanie sformułować warunek spoczynku klocka przy danych działających siłach.

Faza podsumowująca:

Lekcja ma charakter rachunkowy, więc podsumowanie następuje po każdym zadaniu. Powinno zawierać ono krótkie streszczenie wykonanych działań oraz wyjaśnienie czemu one służyły oraz odpowiedzi na pytania i wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

Rozwiązanie zadań 1‑4 . Są to proste zadania na sprawdzenie wiedzy i jej zastosowanie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zgodnie z ideą metody flipped classroom, uczniowie zapoznają się z e‑materiałem przed rozpoczęciem zajęć. Grafikę wykorzystuje się także na początku zajęć jako przypomnienie.