Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Siły działające na ciało na równi pochyłej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped classroom |
Metody nauczania: | zadania rachunkowe |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | - tablica, |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie tematyki zajęć - równia pochyła jako przybliżenie górskiego zbocza, stoku, skoczni narciarskiej, dzięki czemu można opisać ruch sanek, skoczka narciarskiego, narciarza, itd. Wspólne przypomnienie z uczniami sił działających na ciało na równi - nauczyciel wykorzystuje w tym celu grafikę interaktywną. | |
Faza realizacyjna: | |
Rozwiązanie zadań 5‑8. Zadania uszeregowane są pod kątem rosnącej trudności. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o rozwiązanie zadania przy tablicy. Prosi również osobę rozwiązującą, by tłumaczyła każdy wykonywany krok lub robi to sam. W pierwszej kolejności rozwiązywane będzie zadanie 5, dotyczące wyznaczenia i porównania sił zsuwających działających na klocki - nauczyciel prosi ucznia o narysowanie wektorów sił działających w tym przypadku, a następnie obliczenie niezbędnych wielkości i na tej podstawie ustalenie odpowiedzi do zadania. Odpowiedni wzór dany był w e‑materiale, więc uczniowie powinni poznać go przed lekcją. Następnie, uczniowie rozwiązują zadanie 6, gdzie zagadnienie dotyczy wyznaczenia wypadkowej siły zsuwającej, złożonej nie tylko ze składowej siły ciężkości, lecz również siły naciągu nici - w tym przypadku obie siły są skierowane wzdłuż równi. W ostatniej części nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie zadań 7 i 8. W obu przypadkach do ciała na równi przyłożone są siły nie działające wzdłuż ani prostopadle do równi, lecz pionowo i poziomo, co podnosi poziom trudności. W zadaniu 7 istnieje wypadkowa siła zsuwająca klocek, w zadaniu 8 uczniowie mają za zadanie sformułować warunek spoczynku klocka przy danych działających siłach. | |
Faza podsumowująca: | |
Lekcja ma charakter rachunkowy, więc podsumowanie następuje po każdym zadaniu. Powinno zawierać ono krótkie streszczenie wykonanych działań oraz wyjaśnienie czemu one służyły oraz odpowiedzi na pytania i wątpliwości uczniów. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań 1‑4 . Są to proste zadania na sprawdzenie wiedzy i jej zastosowanie. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Zgodnie z ideą metody flipped classroom, uczniowie zapoznają się z e‑materiałem przed rozpoczęciem zajęć. Grafikę wykorzystuje się także na początku zajęć jako przypomnienie. |