Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 21. Istota definicji: warunki poprawności definicji

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
4. Definicje jako środek uściślania myśli i mowy: typy definicji, kryteria poprawności definicji, problem perswazyjności definicji. Uczeń:
2) tworzy dla ustalonego wyrażenia definicję klasyczną i wyodrębnia w niej definiendum, łącznik i definiens;
3) określa, które z warunków poprawności łamie określona definicja, i usuwa znalezione wady (nieadekwatność, niezrozumiałość definiensa, ignotum per ignotum, błędne koło);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz najważniejsze reguły budowania poprawnych definicji.

  • Nauczysz się, jak rozpoznawać niektóre typowe błędy definicyjne oraz jak ich unikać.

  • Poćwiczysz budowanie poprawnych definicji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna najważniejsze reguły tworzenia poprawnych definicji;

  • rozpoznaje niektóre typowe błędy definicyjne;

  • tworzy poprawne definicje.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszych kilkunastu stron Hippiasza większego, na tyle dużo, żeby poznali co najmniej pierwsze dwie definicje zaproponowane przez filozofa.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia prosi wybranych uczniów o zrelacjonowanie rozmowy Sokratesa z Hippiaszem oraz wyjaśnienie powodów niepoprawności podawanych przez niego definicji. Nauczyciel komentuje wypowiedzi uczniów, nazywając błędy zgodnie z terminologią przyjętą w opracowaniu.

  2. Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Prowadzący lekcję dobiera uczniów w pary. Każda z nich ma za zadanie ułożyć krótki dialog na wzór rozmowy Sokratesa z Hippiaszem, której celem również będzie podanie definicji niepoprawnej ze względu na zakres, a następnie jej korygowanie poprzez wskazanie przykładów, które ukazują niezgranie zakresów definiendumdefiniens. Wybrane przez nauczyciela pary prezentują swoje dialogi.

  2. Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmową kierowaną, której celem jest zwrócenie uwagi na problem rozbieżności między zakresem definiendumdefiniens oraz docieka krótko z uczniami, jak uniknąć tego błędu.

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje odpowiedzi z koleżanką lub kolegą z ławki.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 5 i 6. Konsultują swoje odpowiedzi z inną parą uczniów i ustalają wspólną wersję odpowiedzi.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie mają za zadanie znalezienie w dowolnym źródle definicji niepoprawnej w którymś z podanym w tej lekcji znaczeń. Następnie jego zadaniem jest zaproponowanie jej korekty.

Materiały pomocnicze:

  • Bronk A., Majdański S., Filozofowanie w kontekście języka. Refleksje w związku z dociekaniami Anny Wierzbickiej, w: „Roczniki Filozoficzne” 52(2004), z. 2, s. 57–73.

  • Niemirowski T., Co to znaczy „nauczać filozofii”?, w: „Forum Pedagogiczne” 1(2015).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.