Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: historia

Temat: „Doskonała kobieta średniowiecza”

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

XII. Polska w XIV–XV w.

Uczeń:

3) wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania związków Polski z Węgrami i Litwą w XIV–XV w.;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, w jakich okolicznościach na tron powoływano małoletnich i kiedy królem w Polsce mogła zostać kobieta;

  • tłumaczy, dlaczego akurat Jadwiga została królem Polski;

  • ocenia, co sprawiło, że Jadwiga Andegaweńska jest najbardziej znaną polską władczynią, a co – że została świętą.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,

  • rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z tekstem zawartym w e‑materiale (bez treści audiobooka). Chętni lub wybrani uczniowie (trzy grupy trzy-, czteroosobowe) przygotowują krótką prezentację na temat Jadwigi Andegaweńskiej: grupa 1 – narodziny i dzieciństwo; grupa 2 – przyjazd Jadwigi do Polski i koronacja; grupa 3 – małżeństwo z Władysławem Jagiełłą. Każda z grup otrzymuje szczegółowe wytyczne do prezentacji, aby treści w nich zawarte się nie powtarzały i miały ciągłość chronologiczną.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel lekcji. Zapowiada: Dowiecie się, w jakich okolicznościach i dlaczego to właśnie Jadwiga została królem Polski, a Kościół ogłosił ją świętą.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, by przygotowali się do obejrzenia opracowanych wcześniej prezentacji.

Faza realizacyjna

  1. Wyznaczeni uczniowie w kolejności przedstawiają przygotowane przez siebie prezentacje multimedialne. Pozostali uczniowie uważnie słuchają swoich kolegów.

  2. Po obejrzeniu i wysłuchaniu wszystkich prezentacji nauczyciel prosi uczniów, którzy słuchali kolegów, o krótką refleksję na temat prezentowanej osoby. Wybrane osoby omawiają postać Jadwigi Andegaweńskiej. Jeśli to potrzebne, nauczyciel uzupełnia informacje przedstawione przez uczniów.

  3. Praca z audiobookiem. Prowadzący prosi uczniów, aby po wsłuchaniu audiobooka zastanowili się w parach nad celem dzisiejszej lekcji (widocznym na tablicy).

  4. Uczniowie po krótkiej wymianie zdań w parach biorą udział w dyskusji, której tematem jest postać Jadwigi jako króla Polski i jej zasługi dla kraju. Zwracają też uwagę na jej zaangażowanie w rozwój edukacji i kultury. Wybrana osoba zapisuje na tablicy najważniejsze punkty.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie wybranych ćwiczeń, potem następuje wspólne analizowanie i omówienie odpowiedzi. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  2. Na koniec chętni uczniowie formułują wnioski na temat postaci Jadwigi Andegaweńskiej. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Na podstawie e‑materiału lub innych dostępnych źródeł informacji opisz, jaką politykę zewnętrzną prowadziła Jadwiga.

  2. Na podstawie poznanych wiadomości wymyśl herb św. Jadwigi – króla Polski.

Materiały pomocnicze:

J. Długosz, Roczniki, czyli sławnego Królestwa Polskiego, t. 10, Warszawa 1981.

Dzieje cywilizacji w Polsce Jana Matejki. Wystawa objazdowa; opracowanie katalogu Julia Straszewska, Janina Ruszczycówna, Maria Charytańska; Warszawa 1948.

Homilia św. Jana Pawła II z mszy świętej kanonizacyjnej o Bł. Jadwidze Królowej.

J. Besala, Małżeństwa królewskie. Jagiellonowie. Tajemnice alkowy, przyjaźnie i zdrady, Bellona, Warszawa 2006.

A. Klubówna, Cztery królowe Jagiełłowe, Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa 1990.

E. Rudzki, Polskie królowe, t. I, Instytut Prasy i Wydawnictw Novum, Warszawa 1990.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może służyć jako wprowadzenie do lekcji i temat do rozmowy i dyskusji. Nauczyciel może również poprosić uczniów o przygotowanie pracy domowej, w której opiszą oni jedną z legend związanych z Jadwigą Andegaweńską.