Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Fascynujące tożsamości – wzór na kwadrat sumy oraz wzór na kwadrat różnicy
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , ;
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje wzór skróconego mnożenia na kwadrat różnicy oraz wzór na kwadrat sumy w obliczeniach arytmetycznych i algebraicznych
sprowadza do najprostszej postaci wyrażenia algebraiczne
przedstawia liczby w postaci sumy kwadratów
stosuje i wykorzystuje strategię podczas rozwiązywania zadań, nawet w sytuacjach nietypowych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
małe kroki
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie, na podstawie wcześniejszych wiadomości oraz zawartych w materiale animacji, w małych grupach sporządzają mapy myśli pokazujące zastosowania wzorów skróconego mnożenia na kwadrat różnicy i na kwadrat sumy.
Przedstawiciele grup prezentują wykonane mapy – wspólna wymiana informacji na temat wykorzystania wzorów skróconego mnożenia na kwadrat różnicy i kwadrat sumy.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach pracują metodą małych kroków – analizują kolejne przykłady zapisane w sekcji „Przeczytaj” i starają się wymyśleć podobny przykład, który zapisują na mapie myśli.
Na tym etapie pracy nauczyciel jest doradcą i krytycznym obserwatorem – akceptującym zapisane przez grupy zadania lub wskazującym elementy do poprawy.
Grupy wymieniają się sporządzonymi mapami i starają się rozwiązać jak najwięcej zapisanych tam zadań.
Po upływie wyznaczonego czasu, grupy prezentują wybrane zadania i ich rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy grup dzielą się ciekawymi pomysłami lub trudnościami, które pojawiły się w czasie pracy.Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń 1 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać w czasie zajęć wprowadzających wzory skróconego mnożenia stopnia drugiego.