Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Różne spojrzenia na republikański system rządów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień;

4) charakteryzuje systemy polityczne oparte na współpracy legislatywy i egzekutywy – parlamentarno‑gabinetowy (na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i kanclerski (na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec); wykazuje, że elementy tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia zasady funkcjonowania republiki;

  • ocenia powody zmian systemu politycznego na republikański;

  • charakteryzuje demokratyczne i niedemokratyczne modele republikańskie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • puzzle;

  • dyskusja

  • prezentacja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Klasa zostaje podzielona na równoliczne grupy. Każda z nich dostaje jako zadanie przygotowanie krótkiej prezentacji na temat powstania i charakterystyki Republiki Rzymskiej, jednej ze średniowiecznych republik miejskich, I Republiki Francuskiej oraz jednej z republik niedemokratycznych z dwudziestolecia międzywojennego. Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł i zasobów internetowych.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Burza mózgów. Uczniowie proszeni są o wspólne stworzenie definicji pojęcia republika. Pomysły zapisywane są przez chętną osobę na tablicy. W kilku punktach zostają sformułowane najważniejsze cechy tego systemu.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na grupy tak, aby w każdej z grup znalazł się przedstawiciel jednej z grup pierwotnych. Uczniowie wymieniają się wiedzą zdobytą w grupach pierwotnych.

2. Praca z filmem 1. Uczniowie po zapoznaniu się z materiałem dyskutują o tym, co zachowało się do dziś z modelu republiki stworzonego przez Cycerona.

3. Praca z filmem 2. Zespół klasowy po zapoznaniu się z materiałem wymienia sie swoimi spostrzeżeniami na temat tego, jaka powinna być republika.

4. Następnie uczniowie w parach wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Chętne osoby wskazują na cechy republik, które omówiono w grupie na początku fazy realizacyjnej, i porównują je z definicją znajdującą się na tablicy.

2. Uczniowie dyskutują na temat roli świadomego obywatela w republice i jego wpływu na sposób sprawowania władzy, porównując poziom zaangażowania w sprawy publiczne jednostki w republikach demokratycznych i niedemokratycznych.

3. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję, sporządzając tabelkę na tablicy.

Praca domowa:

Scharakteryzuj okoliczności powstania i sposób sprawowania władzy w jednej z republik, innej niż prezentowane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

Jan Baszkiewicz, Powszechna historia ustrojów państwowych, Kraków 2001.

Mariusz Gwardecki, Organizacja ustrojowa republikańskiego Rzymu, historykon.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Filmy mogą stać się podsumowaniem burzy mózgów i przyczynkiem do stworzenia definicji pojęcia republika lub inspiracja do stworzenia prezentacji multimedialnych.