Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Asymptota pozioma wykresu funkcji.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne);
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wie, że asymptota pozioma jest szczególnym przypadkiem asymptoty ukośnej,
zna definicje asymptoty poziomej lewostronnej, prawostronnej wykresu funkcji,
zna twierdzenia umożliwiające wyliczenie równania asymptoty poziomej wykresu funkcji,
podaje równania asymptoty poziomej lewostronnej, prawostronnej i obustronnej wykresu funkcji,
oblicza granice funkcji w nieskończoności korzystając z poznanych własności o granicach,
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania,
przedstawia pełny tok rozwiązania zadania wraz z uzasadnieniem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny,
burza mózgów,
pokaz multimedialny.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny,
e‑podręcznik.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
uczniowie przypominają definicję asymptoty ukośnej wykresu funkcji,
uczniowie podają metody wyznaczania granicy funkcji w nieskończoności,
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
nauczyciel podaje, że asymptota pozioma jest szczególnym przypadkiem asymptoty ukośnej,
uczniowie metodą burzy mózgów podają definicję asymptoty poziomej oraz metodę obliczenia równania asymptoty poziomej,
nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wykresami ilustrującymi asymptoty poziome lewostronne, prawostronne i obustronne znajdujące się w sekcji Przeczytaj,
uczniowie formułują wnioski i zapisują je w zeszycie,
nauczyciel prezentuje film samouczek i omawia go z uczniami, następnie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania pod filmem,
chętni uczniowie prezentują rozwiązania zadań na tablicy,
nauczyciel prosi uczniów aby zapoznali się z przykładem 2 zawartym w sekcji Przeczytaj,
na forum klasy uczniowie omawiają rozwiązanie przykładu 2, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów,
uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela,
nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i zwracając uwagę na staranność zapisów.
Faza podsumowująca:
wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych,
uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień,
uczniowie sporządzają notatkę w zeszycie: definicje i twierdzenia o asymptocie poziomej wykresu funkcji,
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte sekcji Film samouczek uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją.