Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Asymptota pozioma wykresu funkcji.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony:

XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wie, że asymptota pozioma jest szczególnym przypadkiem asymptoty ukośnej,

  • zna definicje asymptoty poziomej lewostronnej, prawostronnej wykresu funkcji,

  • zna twierdzenia umożliwiające wyliczenie równania asymptoty poziomej wykresu funkcji,

  • podaje równania asymptoty poziomej lewostronnej, prawostronnej i obustronnej wykresu funkcji,

  • oblicza granice funkcji w nieskończoności korzystając z poznanych własności o granicach,

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania,

  • przedstawia pełny tok rozwiązania zadania wraz z uzasadnieniem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • wykład informacyjny,

  • burza mózgów,

  • pokaz multimedialny.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny,

  • e‑podręcznik.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • uczniowie przypominają definicję asymptoty ukośnej wykresu funkcji,

  • uczniowie podają metody wyznaczania granicy funkcji w nieskończoności,

  • nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  • nauczyciel podaje, że asymptota pozioma jest szczególnym przypadkiem asymptoty ukośnej,

  • uczniowie metodą burzy mózgów podają definicję asymptoty poziomej oraz metodę obliczenia równania asymptoty poziomej,

  • nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wykresami ilustrującymi asymptoty poziome lewostronne, prawostronne i obustronne znajdujące się w sekcji Przeczytaj,

  • uczniowie formułują wnioski i zapisują je w zeszycie,

  • nauczyciel prezentuje film samouczek i omawia go z uczniami, następnie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania pod filmem,

  • chętni uczniowie prezentują rozwiązania zadań na tablicy,

  • nauczyciel prosi uczniów aby zapoznali się z przykładem 2 zawartym w sekcji Przeczytaj,

  • na forum klasy uczniowie omawiają rozwiązanie przykładu 2, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów,

  • uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela,

  • nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i zwracając uwagę na staranność zapisów.

Faza podsumowująca:

  • wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych,

  • uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień,

  • uczniowie sporządzają notatkę w zeszycie: definicje i twierdzenia o asymptocie poziomej wykresu funkcji,

  • nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wykres funkcji

Wskazówki metodyczne:

Materiały zawarte sekcji Film samouczek uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją.