Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Podział komunikacji i jej rola w gospodarce 

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata. Uczeń:

1) charakteryzuje zróżnicowanie sektora usługowego, analizuje jego strukturę w Polsce i innych wybranych państwach świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje podział komunikacji.

  • określa rolę komunikacji w gospodarce.

  • charakteryzuje zmiany znaczenia transportu i łączności na poszczególnych etapach rozwoju państw.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia

  • Wrona J. (red), Podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa 2006.

  • Luchter B., Wrona J. (red.), Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatniej lekcji.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat pojęcia komunikacji. Następnie prosi uczniów, żeby jedna osoba z każdej pary zapoznała się z informacjami dotyczącymi transportu, a druga - z informacjami dotyczącymi łączności zawartymi w multimedium bazowym. Po zakończonym zadaniu uczniowie wymieniają się w parach zdobytą wiedzą. Nauczyciel podsumowuje tę część lekcji poprzez zadawanie pomocniczych pytań.

  • Następnie nauczyciel kontynuuje dyskusję, poruszając kwestię roli komunikacji w gospodarce oraz zmiany roli transportu i łączności na poszczególnych etapach rozwoju gospodarczego. W trakcie dyskusji wyświetla on odpowiednie fragmenty bloku Przeczytaj.

  • W trakcie tej fazy lekcji nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach poleceń z bloku „Przeczytaj”. Po wykonanej pracy uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami, a nad ich poprawnością czuwa nauczyciel.

  • Nauczyciel nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, na które odpowiadają chętni uczniowie.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w parach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Przedstawienie w graficznej formie zastosowania jednego z udogodnień współczesnej łączności lub transportu.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z zakresu geografii usług na świecie i w Polsce.