Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Bezwzględność prawdy
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega problem tzw. względności prawdy.
Podasz przykłady sądów uznawanych za względnie prawdziwe przez relatywistów.
Odróżnisz sądy od wypowiedzeń.
Wyjaśnisz, na czym polega nieporozumienie dotyczące względności prawdziwości sądów.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozumie, na czym polega problem tzw. względności prawdy;
zna przykłady sądów uznawanych za względnie prawdziwe przez relatywistów;
odróżnia sądy od wypowiedzeń;
wie, na czym polega nieporozumienie dotyczące względności prawdziwości sądów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
lego logos;
schemat.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czym według uczniów jest prawda.
Faza realizacyjna:
Lego logos. Praca z treścią e‑materiału metodą lego logos. W zależności od liczebności klasy, uczniowie w 2‑4-osobowych grupach układają konstrukcje z klocków lego, odzwierciedlające budowę i znaczenie tekstu K. Twardowskiego O tak zwanych prawdach względnych. Następnie każda grupa prezentuje swoją konstrukcję, przedstawiając jednocześnie sposób odczytania tekstu. Nauczyciel na podstawie uczniowskich propozycji inicjuje krótką dyskusję.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”, a następnie odczytuje polecenia:
– Na podstawie schematu wyjaśnij, dlaczego nie istnieją sądy względnie prawdziwe.
– Na podstawie schematu porównaj pod względem prawdziwości sądy pozornie względnie prawdziwe naukowe i inne.
Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązania i spostrzeżenia na forum klasy.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1‑4. Omówienie wyników na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia nr 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Grzybowski J. i inni, Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, Warszawa 2016.
Drozdowicz Z., Czego powinni nauczyć się filozofowie i czego mogą oni nauczyć innych?, w: „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 29–40.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.