Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Michał Niedźwiedź

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wyrażenia wymierne i ich dziedzina

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:

  1. mnoży i dzieli wyrażenia wymierne;

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres rozszerzony. Uczeń:

  1. znajduje pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu o współczynnikach całkowitych;

  2. korzysta ze wzorów na: a3+b3; a+bn; a-bn.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza dziedzinę wyrażenia algebraicznego,

  • sprawdza, kiedy wyrażenia wymierne są równe.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • tworzenie przez analogię;

  • liga zadaniowa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.

  • Uczniowie określają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  • Na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” uczniowie w czteroosobowych grupach zapoznają się z metodą wyznaczania dziedziny wyrażenia wymiernego. Metodą – tworzenie przez analogię – opracowują algorytm wyznaczania dziedziny wyrażenia wymiernego, a następnie porównują z odpowiednimi treściami pokazanymi w animacji.

  • W dalszej części każda grup losuje 8 ćwiczeń interaktywnych z sekcji „Sprawdź się”. Następnie grupy rywalizują rozwiązując zadania. Uczniowie, którzy jako pierwsi bezbłędnie wykonają zadanie, wygrywają rywalizację.

  • Nauczyciel wraz z uczniami analizuje ćwiczenia, które sprawiły najwięcej problemów.

Faza podsumowująca:

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do postawionych na początku lekcji celów i kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  • Uczniowie przygotowują infografikę ilustrującą opracowany podczas lekcji algorytm

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu przed sprawdzianem.