Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Wawryszuk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Z tradycji polskiej spółdzielczości

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

6) charakteryzuje specyfikę spółdzielczości i rodzaje spółdzielni funkcjonujących współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje proces kształtowania się i rozwoju ruchu spółdzielczego na ziemiach polskich w XIX w.;

  • prezentuje dziedziny gospodarki, w których spółdzielczość była najbardziej efektywna w okresie zaborów i II Rzeczypospolitej;

  • formułuje główne założenia ideowe ruchu spółdzielczego;

  • analizuje i porównuje proces kształtowania się i rozwoju ruchu spółdzielczego w trzech zaborach w XIX w.;

  • ocenia efektywność inicjatyw spółdzielczych w różnych dziedzinach gospodarki w okresie zaborów i II Rzeczypospolitej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • mapa skojarzeń,

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Na jednych z poprzednich zajęć podział klasy na pięć grup. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej rozwoju spółdzielczości w Polsce (maks. 5 min):

  • grupa 1 – zabór pruski,

  • grupa 2 – zabór austriacki,

  • grupa 3 – zabór rosyjski,

  • grupa 4 – spółdzielnie uczniowskie,

  • grupa 5 – II RP.

2. Prezentacja tematu i celów lekcji.

3. Burza mózgów. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Czym jest spółdzielnia? Moderator zapisuje propozycje na tablicy w formie mapy skojarzeń. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i sformułowanie definicji. Następnie jeden z uczniów odszukuje w dostępnych źródłach definicję spółdzielni i ją odczytuje.

Faza realizacyjna

1. Prezentacje uczniów dotyczące spółdzielczości w czasie zaborów. Po każdej prezentacji następuje krótka dyskusja. Uczniowie wynotowują najważniejsze informacje, zadają pytania kolegom itp. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych informacji.

2. Nauczyciel pyta: W jakich dziedzinach gospodarki spółdzielczość rozwijała się najprężniej w czasie zaborów? Uczniowie odpowiadają i wykonują ćwiczenia 1, 2, 3. Wspólna weryfikacja odpowiedzi.

3. Praca z filmem. Uczniowie zapoznają się z materiałem i wynotowują najbardziej interesujące informacje. Następnie chętne osoby przedstawiają swoje spostrzeżenia. Uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia dołączone do filmu.

4. Prezentacja na temat spółdzielni uczniowskich, a po niej krótka dyskusja na temat: „Czy współcześnie spółdzielnie uczniowskie są atrakcyjne dla młodzieży?”.

5. Prezentacja dotycząca spółdzielczości w II RP i po niej dyskusja. Chętni uczniowie formułują wnioski.

Faza podsumowująca

1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

Praca domowa:

Wyobraź sobie, że twoja miejscowość będzie działać na wzór spółdzielczy. Co trzeba zmienić? Jakie instytucje powołać? Napisz krótką notatkę.

Materiały pomocnicze:

M.G. Brodziński, Oblicza polskiej spółdzielczości wiejskiej, początki – rozwój – przyszłość, Krajowa Rada Spółdzielcza, Warszawa 2011.

F. Stefczyk, Oszczędność, Praca, Solidarność. Wybór pism, Warszawa 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Materiał filmowy może być wykorzystany w ramach przygotowania do lekcji powtórkowej.