Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Słownik filozoficzny: państwo dobrobytu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
8. John Stuart Mill. Uczeń:
1) przedstawia główne założenia etyki utylitarystycznej;
2) omawia dziedziny ludzkiej wolności: wolność przekonań, wolność postępowania, wolność zrzeszania;
4) posługuje się tą zasadą w moralnej ocenie przykładowych działań ludzkich;
III. Wybrane problemy filozofii.
10. Wybrane spory z zakresu filozofii polityki. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
3) o naczelne wartości życia społecznego (liberalizm kulturowy – konserwatyzm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia)

  • Poznasz ideową podstawę koncepcji państwa dobrobytu, jej prekursorów i przedstawicieli.

  • Przeanalizujesz, jak kształtowało się myślenie o roli państwa od liberalizmu do koncepcji państwa dobrobytu.

  • Ocenisz realizację idei państwa dobrobytu w krajach skandynawskich, które stanowią wzór dla rozwoju takiej koncepcji.

  • Zrozumiesz, w jaki sposób koncepcje państwa dobrobytu są łączone z ideą demokracji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;

  • rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Słownik filozoficzny: państwo dobrobytu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Audiobook”.

Faza wprowadzająca:

  1. Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedzi na ćwiczenie 1. w sekcji „Audiobook”.

  3. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: W jaki sposób tezy Milla i Greena mogły przeniknąć do idei nowoczesnego państwa dobrobytu?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z nich zadaje do opracowania części multimedium w sekcji „Prezentacja”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
    – grupy 1 i 2: tło historyczne;
    – grupy 3 i 4: krytyka idei państwa dobrobytu.
    Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia zawierające syntezę treści przydzielonej części prezentacji oraz odpowiedzi na polecenia. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.
    Następnie uczniowie w parach opracowują mapę myśli z polecenia 2.

  2. Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel prezentuje multimedia z sekcji „Audiobook”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytania:
    Czy wizję Galbraitha oraz Myrdala można nazwać utopijną? Uzasadnij swoje zdanie.
    Co jest celem każdego planu rozwoju gospodarki narodowej według Gunnara Myrdala? W jaki sposób proponuje on osiągnąć ten cel?
    Po wyznaczonym czasie wybrane pary odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  3. Interpretacja uogólniająca tekstu źródłowego. Uczniowie przygotowują konspekt pracy, w której przedstawią interpretację omawianego tekstu źródłowego. Pracują indywidualnie, posiłkując się notatkami oraz treściami ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

  1. Dyskusja. Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji: Dlaczego w państwie dobrobytu tak istotną rolę pełni niwelowanie różnic społecznych i dbanie o najsłabszych i najbiedniejszych obywateli?

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Ponownie zapoznaj się z tekstem J.K. Galbraitha. Na jego podstawie napisz rozprawkę, w jaki sposób idea demokracji przejawia się w polityce państwa dobrobytu.

Materiały pomocnicze:

  • E. Domańska, Wokół interwencji państwa w gospodarkę, Warszawa 1992.

  • K.J. Galbraith, Społeczeństwo dobrobytu – państwo przemysłowe, Warszawa 1973.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.