Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Prawo Gaussa dla magnetyzmu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;

IX. Magnetyzm. Uczeń:

8) oblicza strumień pola magnetycznego przez powierzchnię, stosuje jednostkę strumienia;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśnia, czym jest strumień indukcji magnetycznej,

  2. objaśnia, dlaczego strumień indukcji magnetycznej przez powierzchnię zamkniętą wynosi zero,

  3. formułuje prawo Gaussa dla pola magnetycznego,

  4. objaśnia, dlaczego mówimy, że pole magnetyczne jest bezźródłowe,

  5. stosuje prawo Gaussa dla pola magnetycznego w pewnych szczególnych, prostych przypadkach.

Strategie nauczania:

blended learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

Praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów pokazując podobieństwo kształtu linii pola elektrycznego dipola do linii pola magnetycznego wytwarzanego przez magnes sztabkowy. Przy bliższej analizie okazuje się, że podobieństwo jest złudne. Linie pola elektrycznego zaczynają się albo kończą na ładunkach, natomiast linie pola magnetycznego tworzą zamknięte pętle. Ta cecha linii pola magnetycznego ma swoje odzwierciedlenie w pewnym prawie.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wraz z uczniami przypomina definicję strumienia pola elektrycznego i magnetycznego. Mówi (przypomina) o strumieniu natężenia pola elektrycznego przez powierzchnię zamkniętą i o prawie Gaussa dla pola elektrycznego. Uczniowie analizują pole dipola elektrycznego i jego strumień przez różnie położone powierzchnie Gaussa. Następnie próbują ocenić wielkość całkowitego strumienia dla pola magnetycznego przy różnie położonych powierzchniach Gaussa. Nauczyciel formułuje prawo Gaussa dla pola magnetycznego. Uczniowie oglądają film „samouczek” dotyczący poszukiwania monopolu magnetycznego, który jest pewnym ciekawym uzupełnieniem tematu.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej uczniowie, z pomocą nauczyciela, rozwiązują zadania: 4., 5., 6. i 8. z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Jako pracę domową można zadać zadania: 1., 2., 3., 7. z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek niekoniecznie musi być wykorzystany na lekcji; uczeń może zapoznać się z nim samodzielnie w domu. Będzie to stanowiło ciekawe uzupełnienie i utrwalenie lekcji.