Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prawo Gaussa dla magnetyzmu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; IX. Magnetyzm. Uczeń: 8) oblicza strumień pola magnetycznego przez powierzchnię, stosuje jednostkę strumienia; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | Praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów pokazując podobieństwo kształtu linii pola elektrycznego dipola do linii pola magnetycznego wytwarzanego przez magnes sztabkowy. Przy bliższej analizie okazuje się, że podobieństwo jest złudne. Linie pola elektrycznego zaczynają się albo kończą na ładunkach, natomiast linie pola magnetycznego tworzą zamknięte pętle. Ta cecha linii pola magnetycznego ma swoje odzwierciedlenie w pewnym prawie. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wraz z uczniami przypomina definicję strumienia pola elektrycznego i magnetycznego. Mówi (przypomina) o strumieniu natężenia pola elektrycznego przez powierzchnię zamkniętą i o prawie Gaussa dla pola elektrycznego. Uczniowie analizują pole dipola elektrycznego i jego strumień przez różnie położone powierzchnie Gaussa. Następnie próbują ocenić wielkość całkowitego strumienia dla pola magnetycznego przy różnie położonych powierzchniach Gaussa. Nauczyciel formułuje prawo Gaussa dla pola magnetycznego. Uczniowie oglądają film „samouczek” dotyczący poszukiwania monopolu magnetycznego, który jest pewnym ciekawym uzupełnieniem tematu. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie, z pomocą nauczyciela, rozwiązują zadania: 4., 5., 6. i 8. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Jako pracę domową można zadać zadania: 1., 2., 3., 7. z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek niekoniecznie musi być wykorzystany na lekcji; uczeń może zapoznać się z nim samodzielnie w domu. Będzie to stanowiło ciekawe uzupełnienie i utrwalenie lekcji. |