Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka

Przedmiot: Język polski

Temat: Wizja gór w Melodii mgieł nocnychNa Skalnym PodhaluKazimierza Przerwy‑Tetmajera

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
8. posługuje się słownikami ogólnymi języka polskiego oraz słownikami specjalistycznymi (np. etymologicznymi, frazeologicznymi, skrótów, gwarowymi), także w wersji on‑line;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
8) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego: aliterację, paronomazję, kontaminację, metonimię, synekdochę, synestezję, odmiany inwersji, gradację; określa ich funkcje;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach: esej, interpretacja porównawcza, reportaż, felieton.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpoznaje cechy poetyki wiersza Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) i zbioru opowiadań Na Skalnym Podhalu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera;

  • porównuje kreację górskiego pejzażu w Melodii mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)Na Skalnym Podhalu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera;

  • analizuje wskazane teksty literackie w kontekście historycznoliterackim i kierunków: impresjonizmu, symbolizmu;

  • rozpoznaje nawiązania do tradycji i mowy góralskiej we wskazanych tekstach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie rozmawiają o swoich wrażeniach z pobytu w górach. Mówią o uczuciach, wspomnieniach, nazywają emocje. Mówią też o warunkach bezpiecznej wędrówki i zasadach dbania o piękno krajobrazu górskiego.

  2. Nauczyciel podaje cel lekcji i temat zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Pierwszy wykonuje zamieszczone w e‑materiale ćwiczenia do wiersza Melodia mgieł nocnych, drugi wykonuje ćwiczenia dotyczące Na Skalnym Podhalu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera. Po wykonaniu ćwiczeń wybrani uczniowie z obu zespołów wymieniają się odpowiedziami do poszczególnych zadań.

  3. Nauczyciel zadaje pytania:
    - Tatry w wierszu Melodia mgieł nocnych fascynują czy przerażają?
    - Józek Smaś imponuje swoją postawą czy zniechęca do siebie?
    Uczniowie udzielają odpowiedzi.

  4. Uczniowie zapisują na tablicy cechy gór, które uznają za wartość pejzażu tatrzańskiego:
    - majestat,
    - poczucie mocy,
    - potęga natury,
    - nieskalana czystość,
    - oddalenie od cywilizacji,
    - kojące oddziaływanie.
    Wskazani przez nauczyciela uczniowie wybierają jedną cechę i w jej kontekście charakteryzują krajobraz tatrzański i postawę osoby mówiącej w wierszu Melodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

  5. Uczniowie zapisują na tablicy cechy, które uznają za pozytywne w kreacji górala:
    - dostojność,
    - duma,
    - godność,
    - zaradność,
    - uroda fizyczna,
    - fantazja,
    - siła,
    - poczucie wolności,
    - niezależność,
    - przywiązanie do tradycji,
    - racjonalizowanie rzeczywistości.
    Wskazani przez nauczyciela uczniowie wybierają jedną cechę i w jej kontekście charakteryzują bohatera oraz jego zachowanie w Na Skalnym Podhalu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

  6. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Prosi uczniów, aby dobrali się w pary i wspólnie wykonali polecenia z multimedium. Chętne osoby prezentują swoje odpowiedzi.

  7. Uczniowie wyjaśniają, na czym polega impresjonistyczna postawa podmiotu lirycznego w wierszu Melodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy‑Tetmajera (wrażliwość, chwilowe doznania, melancholijność, tworzenie „krajobrazu duszy”).

  8. Uczniowie wyjaśniają, na czym polega moralizatorska postawa narratora w Na Skalnym Podhalu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i czego się można od niego nauczyć.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zapoznają się z fragmentem wypowiedzi Bożeny Chrząstowskiej i na tej podstawie omawiają stylizację gwarową w Na Skalnym Podhalu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.
    Literatura a różne odmiany współczesnej polszczyzny
    (stylizacja gwarowa)

    „Stylizacja językowa prócz korzyści narzuca również pisarzowi pewne ograniczenia. Najwyraźniej rysują się one w wypadku użycia gwary w dziele literackim. Słownictwo gwary charakteryzuje się wyrazistością i egzotyczna odmiennością od języka ogólnego, ale obejmuje w większości wyrazy uwarunkowane życiem i obyczajami wiejskimi, ubogi ma natomiast zasób wyrażeń abstrakcyjnych ze wsią nie związanych. Wpływa to na nieograniczoną nośność intelektualną języka gwarowego. Jeśli więc dialekt staje się jedynym systemem językowym w utworze, jak w Na skalnym Podhalu Tetmajera, konieczne jest zharmonizowanie go z ukazywanym środowiskiem i jego możliwościami. Ponadto postulat życiowej prawdy wymaga, by środowisko wiejskie charakteryzowały zarówno realia i obyczaje, jak i język, by chłop nie tylko ubierał się w strój regionalny, ale i mówił językiem swego regionu”.
    Bożena Chrząstowska, Poetyka stosowana, Warszawa, 1978, s. 129.

  2. Uczniowie wyjaśniają, na czym polega antropomorfizacja ulotnych zjawisk atmosferycznych w Melodii mgieł nocnych Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

Praca domowa:

  1. Wybierz jedno z opowiadań zbioru Na Skalnym Podhalu i opisz charakter głównego bohatera. Zastanów się, czy jego cechy są typowe dla przedstawicieli ludu góralskiego.

  2. Mitologizacja gór i góralszczyzny (ziemi, ludzi, historii). Napisz referat na ten temat, wykorzystując utwory Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

  3. Porównaj sposób ukazania zmienności nieba w wierszu Melodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy‑Tetmajera oraz w wierszu Chmury Wisławy Szymborskiej.

    Wisława Szymborska
    Chmury

    Z opisywaniem chmur
    musiałabym się bardzo śpieszyć –
    już po ułamku chwili
    przestają być te, zaczynają być inne.

    Ich właściwością jest
    nie powtarzać się nigdy
    w kształtach, odcieniach, pozach i układzie.

    Nie obciążone pamięcią o niczym,
    unoszą się bez trudu nad faktami.

    Jacy tam z nich świadkowie czegokolwiek –
    natychmiast rozwiewają się na wszystkie strony.

    W porównaniu z chmurami
    życie wydaje się ugruntowane,
    omal że trwałe i prawie że wieczne.

    Przy chmurach
    nawet kamień wygląda jak brat,
    na którym można polegać,
    a one cóż, dalekie i płoche kuzynki.

    Niech sobie ludzie będą, jeśli chcą,
    a potem po kolei każde z nich umiera,
    im, chmurom nic do tego
    wszystkiego
    bardzo dziwnego.

    Nad całym Twoim życiem
    i moim, jeszcze nie całym,
    paradują w przepychu jak paradowały.

    Nie mają obowiązku razem z nami ginąć.
    Nie muszą być widziane, żeby płynąć.

    Wisława Szymborska, Chmury, [w:], taż, Tutaj, Kraków, 2016.

    Kto jest bohaterem tekstu?
    Kto w tekście mówi oprócz mgieł
    W jakiej sytuacji zostały ukazane mgły?
    Na czym polega antropomorfizacja w tekście?

Materiały pomocnicze:

  • Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.

  • Maria Podraza‑Kwiatkowska, Sommnambulicy, dekadenci, herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Kraków, 1985.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą się zapoznać z sekcję multimedialną, aby aktywnie uczestniczyć w lekcji.