Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozmieszczenie typów gór na Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna. Uczeń:

  1. dostrzega prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów geologicznych na Ziemi, wykorzystując technologie geoinformacyjne;

  2. wyjaśnia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia typy gór i ich genezę,

  • wskazuje na mapie wybrane łańcuchy górskie i określa ich typ,

  • wyjaśnia rozmieszczenie określonych typów gór na danym terenie.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning

Formy zajęć: indywidualne

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze: atlas świata

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału i w krótkim wykładzie wyjaśnia, czym są góry, w wyniku jakich procesów powstały, kiedy miały miejsce orogenezy w dziejach Ziemi.

  • Następnie uczniowie analizują grafikę interaktywną (przedstawiającą rozmieszczenie największych pasm górskich na świecie, a także najważniejsze informacje, w tym typ geologiczny gór).

  • Uczniowie odpowiadają na polecenie zawarte w e‑materiale.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenie 7 i 8).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium, może być wykorzystywane w nauce rozmieszczenia pasm górskich na świecie. Temat zostaje zrealizowany także w przypadku niewykorzystania multimedium bazowego.