Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Przemiany żelaza i jego związków
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia rudy żelaza;
alizuje przemiany żelaza i jego związków;
proponuje metody syntezy związków żelaza.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
metoda JIGSAW;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: czy wiecie, że żelazo jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych pierwiastków w skorupie ziemskiej? Czy znacie minerały, pod których postacią żelazo występuje? Czy słyszeliście o tzw. złocie głupców?
Nauczyciel prezentuje temat: „Przemiany żelaza i jego związków” oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie na forum klasy wymieniają się posiadanymi informacjami na temat żelaza i związków, które może tworzyć.
Faza realizacyjna:
Praca metodą JIGSAW. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Są to tzw. grupy eksperckie. Każdy uczestnik zostaje ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do sukcesu całej grupy. Każdy uczeń występuje w roli uczącego się i nauczającego. Zespoły otrzymują arkusze papieru i mazaki. Nauczyciel przydziela im różne zagadnienia do opracowania w ciągu 10 minut:
I grupa: tlenki żelaza;
II grupa: sole żelaza;
III grupa: wodorotlenki żelaza;
IV grupa: związki koordynacyjne żelaza.
Każda grupa zapoznaje się z informacjami w ramach swojego zagadnienia, korzystając z e‑materiałów (zwłaszcza informacje przedstawione na schemacie interaktywnym), podręcznika tradycyjnego oraz internetu. W opracowaniach grupy zwracają uwagę na budowę wewnętrzną, właściwości i zastosowanie podanych materiałów lub pierwiastków. Efektem pracy powinno być wspólne opracowanie na podstawie dyskusji oraz uczenia się nawzajem.
Na umówiony znak uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.
Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert grupy I uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą itd. Uczący uczestnicy przekazują wiedzę pozostałym uczniom. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej (czas ok. 10 min).
Eksperci wracają do swoich pierwotnych grup, konfrontują zdobytą wiedzę, uzupełniają, sprawdzają, czy wszyscy posiadają zbieżne informacje w omawianych kwestiach (czas ok. 7 minut).
Uczniowie przechodzą do analizy medium bazowego – mapy pojęciowej, na podstawie której utrwalą wiadomości dotyczące szereg przemian żelaza i jego związków. Następnie wykonują zadania dołączone do medium w ramach utrwalenia wiedzy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jak otrzymać chlorek żelaza(II), a jak chlorek żelaza(III)? Co to za metal o charakterystycznym połysku, zaliczany jest do najlepszych przewodników ciepła i elektryczności, a także używany do wyrobu biżuterii? Który metal posiada barwę różową, wykazuje dobrą kowalność i ciągliwość oraz należy do bardzo dobrych przewodników ciepła i elektryczności? A co to za metal, który jest podatny na korozję, a w przyrodzie występuje w stanie wolnym oraz w postaci związków chemicznych, np. pirytu?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zadania zawarte w zestawie ćwiczeń – nierozwiązane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): jak otrzymać chlorek żelaza(II), a jak chlorek żelaza(III)? Co to za metal o charakterystycznym połysku, zaliczany jest do najlepszych przewodników ciepła i elektryczności, a także używany do wyrobu biżuterii? Który metal posiada barwę różową, wykazuje dobrą kowalność i ciągliwość oraz należy do bardzo dobrych przewodników ciepła i elektryczności? A co to za metal, który jest podatny na korozję, a w przyrodzie występuje w stanie wolnym oraz w postaci związków chemicznych, np. pirytu?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.