Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Relacja mistrz–uczeń

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
2) wymienia i charakteryzuje ważniejsze dyscypliny filozofii: metafizyka (ontologia), epistemologia, etyka, filozofia przyrody, antropologia filozoficzna, teologia filozoficzna, filozofia piękna i sztuki (estetyka), filozofia polityki;
3) objaśnia arystotelesowski podział filozofii na filozofię teoretyczną, praktyczną i pojetyczną;
V. Filozofia Sokratesa jako początki filozofii człowieka i etyki. Uczeń:
1) charakteryzuje filozofię Sokratesa w kontekście jego życia i postawy moralnej;
2) objaśnia koncepcję uprawiania filozofii poprzez autorefleksję lub samoświadomość (hasło „poznaj samego siebie”);
3) definiuje terminy: psychē, aretē, daimonion jako kluczowe terminy filozofii Sokratesa;
VI. Filozofia Platona jako paradygmat metafizyki antynaturalistycznej. Uczeń:
1) wyjaśnia platońską teorię idei jako niematerialnych, niezmiennych i wiecznych wzorców dla zmiennych i czasowych rzeczy fizycznych oraz stosuje ją do wybranego sporu filozoficznego (np. sporu o to, czym są lub jak istnieją liczby);
3) krytycznie rekonstruuje platoński argument na rzecz nieśmiertelności duszy z jej podobieństwa do wiecznych idei (Fedon, 78 d – 80 b);
VIII. Filozofia Arystotelesa jako próba pogodzenia dotychczasowych opozycji filozoficznych. Uczeń:
1) objaśnia teorię możności i aktu jako próbę pogodzenia wariabilizmu i statyzmu;
2) przedstawia teorię materii i formy jako próbę pogodzenia materializmu (naturalizmu) i platonizmu (antynaturalizmu);
3) próbuje odpowiedzieć na pytanie „kim jest człowiek?” oraz w jego kontekście wyjaśnia koncepcję człowieka jako jedności ciała i duszy;
4) ilustruje na wybranych przykładach koncepcję cnoty jako trwałej dyspozycji do zachowania właściwej miary;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz relacje pomiędzy trzema najwybitniejszymi filozofami antyku: Sokratesem, Platonem i Arystotelesem.

  • Przeanalizujesz filozoficzną relację pomiędzy wybitnym mistrzem a zdolnym uczniem.

  • Porównasz koncepcję Platońską i Arystotelesowską.

  • Uporządkujesz swoją wiedzę z zakresu filozofii uprawianej przez trzech antycznych myślicieli.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • praca z multimedium;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel przed lekcją prosi uczniów, żeby zastanowili się nad pytaniem: Kto jest moim mistrzem? i przygotowali odpowiedzi z uzasadnieniem na następną lekcję.

  2. Zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Każda z drużyn ma za zadanie przygotować portfolio o trzech starożytnych filozofach: Sokratesie, Platonie i Arystotelesie. I i IV grupa zwraca uwagę na zagadnienia związane z etyką, II i V – z ontologią, III i VI – z teorią poznania, a grupy VII i VIII zajmą się tematem duszy. Każda drużyna powinna zwrócić uwagę na wpływ systemów omawianych filozofów na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię. Uczniowie mogą korzystać z wiadomości zawartych w całym e‑materiale oraz z własnych źródeł informacji.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, kogo mogliby nazwać swoim mistrzem. Uczniowie prawdopodobnie przygotowali różne odpowiedzi, nawiązujące do przykładów współczesnych lub dawnych. W tym zadaniu nie ma prawidłowych odpowiedzi, ciekawe będą zapewne uzasadnienia, które mogą prowadzić do krótkiej rozmowy kierowanej na temat roli autorytetów.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie między grupami wymieniają się wiedzą, omawiając przygotowane przez siebie materiały i prezentacje. Należy zadbać o to, żeby każda grupa spotkała się z inną grupą prezentaującą inny temat tylko raz. Czyli np. grupa I wymienia się wiedzą z grupami II, III i VII, grupa II – odpowiednio z grupami I, III i VIII itd. Po wyznaczonym czasie następuje omówienie pracy uczniów na forum klasy.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Animacja”. Uczniowie odczytują polecenie: Rozważ, na czym polegały różnice pomiędzy systemem Platońskim a Arystotelesowskim. Oceń w których punktach Stagiryta wykazał się daleko idącą oryginalnością, a w których szedł drogą wytyczoną przez Platona i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują pozostałe polecenia do multimedium.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia od 4 do 6 w e‑materiale.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

  • Krońska I., Sokrates, Warszawa 1964.

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1, Warszawa 2005.

  • Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1‑5, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1999.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.