Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Neurohormonalna kontrola przeobrażenia owadów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
j) wykazuje rolę hormonów (juwenilny i ekdyzon) w procesie przeobrażenia u owadów,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśni, na czym polega współdziałanie układów nerwowego i hormonalnego w regulacji przeobrażenia owadów;

  • wykaże rolę ekdyzonu i hormonu juwenilnego w przeobrażeniu owadów;

  • określi zależność przeobrażenia owadów od stężenia hormonów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • puzzle;

  • mapa myśli;

  • kosz i walizka;

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • 3 arkusze papieru A1;

  • flamastry.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel zadaje pytania: „Jakie typy przeobrażenia występują w rozwoju złożonym?”, „Jaka jest różnica w przebiegu przeobrażenia zupełnego i niezupełnego?”, „Jakie układy mogą kontrolować proces przeobrażenia u owadów?”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zaproponowanie tematu lekcji po zapoznaniu się z wprowadzeniem do e‑materiału.

  3. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy.

  2. Każda z grup opracowuje jedno zagadnienie na podstawie informacji zawartych w e‑materiale.

Grupa I – Na czym polega współdziałanie układu nerwowego i hormonalnego w regulacji przeobrażenia owadów?

Grupa II – Jaką funkcję pełnią ekdyzon i hormon juwenilny w przeobrażeniu owadów?

Grupa III – Jak na przebieg przeobrażenia wpłynie usunięcie larwie mózgu?

  1. Po opracowaniu zagadnień przez każdą z grup, nauczyciel miesza grupy tak, aby w każdej z nowych grup było przynajmniej dwóch przedstawicieli ze starej grupy.

  2. Każdy z uczniów przedstawia kolegom partię materiału, którą opracował wcześniej (następuje moment właściwego nauczania).

  3. Nauczyciel prosi o wypisanie na małych kartkach pojęć, jakie uczniowie zapamiętali na dany temat. Grupy porządkują kartki w zbiory, wyszukując połączenia pomiędzy zapisanymi pojęciami.

  4. Grupy przyklejają kartki na arkuszu papieru A1, łączą strzałkami, rysują linie i dopisują nowe hasła, tworząc mapę myśli.

  5. Przedstawiciele grup omawiają swoje mapy myśli.

  6. Nauczyciel weryfikuje informacje, w razie potrzeby uzupełnia.

  7. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z animacją, a następnie o wykonanie poleceń od 1 do 3.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  2. Nauczyciel rysuje na tablicy kosz i walizkę. Wskazani przez nauczyciela uczniowie losują zdania. Jeżeli zdanie uznają za prawdziwe, umieszczają je w walizce, jeżeli za fałszywe, umieszczają je w koszu (Załącznik 1).

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 8.

Materiały pomocnicze:

  • Zadania do rozwiązania.

R5P5gFG9wU8W0

Załącznik 1. Zadania do losowania (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 20.61 KB w języku polskim
  • Rozwiązanie.

RR7qznaLS84sx

Załącznik 2. Rozwiązanie (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 206.36 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:

Animacja powinna być wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji. Może być wykorzystana w lekcji dotyczącej przeobrażenia owadów.