Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic SA

Temat zajęć

Czy z ONZ świat jest lepszy?

Grupa docelowa

III gimnazjum / VIII klasa szkoły podstawowej

Ogólny cel kształcenia

Uczeń analizuje współczesny ład międzynarodowy i wyjaśnia rolę różnych podmiotów zaangażowanych w jego stabilność lub zmianę w jego funkcjonowaniu.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • porozumiewanie się w językach obcych,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • przedstawia historię Ligi Narodów;

  • syntetyzuje fakty związane z historią ONZ;

  • wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ;

  • uzasadnia znaczenie organów i wybranych organizacji wyspecjalizowanych ONZ;

  • określa rolę Polski w ONZ;

  • prowadzi dyskusję o skuteczności działań ONZ, o problemach i przyszłości ONZ.

Metody/techniki kształcenia

  • analiza SWOT,

  • debata,

  • pogadanka,

  • wykład.

Formy organizacji pracy

  • indywidualna,

  • grupowa,

  • zbiorowa.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

W krótkim wykładzie i przy wykorzystaniu fragmentu filmu (scena 1) nauczyciel prezentuje najważniejsze informacje na temat Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych skutków I wojny światowej. Następnie pyta, w jaki sposób uczestniczący w tym konflikcie Europejczycy i Amerykanie planowali uniemożliwić wybuch kolejnej wojny.

Odpowiedzi uczniów nauczyciel konfrontuje z kolejnym fragmentem filmu (scena 2).

W następnej części lekcji nauczyciel wyjaśnia, że klęska Ligi Narodów i wybuch II wojny światowej nie zniechęciły polityków do podjęcia planów utworzenia kolejnej organizacji międzynarodowej, która miałaby stać na straży światowego pokoju. Korzystając z fragmentu filmu (scena 3 i 4) przedstawia okoliczności i wydarzenia poprzedzające powstanie Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz sam akt powstania tej organizacji.

W nawiązaniu do zaprezentowanych w materiale podstawowych celów istnienia i działania organizacji, nauczyciel inicjuje burzę mózgów, w trakcie której uczniowie wymieniają znane im instytucje lub formy działalności, które kojarzą się im z ONZ. Odpowiedzi nauczyciel zapisuje na tablicy, a następnie porównuje je z informacjami zawartymi w kolejnym fragmencie filmu (sceny 5‑6).

W kolejnej części lekcji nauczyciel informuje, że ONZ posiada zbrojne ramię, które było i wciąż jest wykorzystywane w sytuacjach konfliktowych między różnymi państwami lub grupami narodowymi lub etnicznymi. 

Przed projekcją kolejnego fragmentu filmu nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i informuje, że ich zadaniem będzie opracowanie argumentów do debaty na temat celowości posiadania przez ONZ sił zbrojnych i ich skuteczności. Na podstawie filmu i wiedzy własnej pierwsza grupa sformułuje argumenty za posiadaniem sił zbrojnych, zaś druga przeciw.

Uczniowie oglądają fragmenty filmu (sceny 8‑12).

Po upływie wyznaczonego czasu (ok. 10 minut) uczniowie rozpoczynają debatę. Po zakończeniu debaty liderzy każdej z grup przedstawiają wnioski końcowe. Następnie nauczyciel proponuje głosowanie, w którym uczniowie zdecydują, która z grup przygotowała bardziej merytoryczne i przekonujące argumenty.

W kolejnej części lekcji, korzystając z fragmentu filmu (sceny 13‑15), nauczyciel prezentuje dokonania Polski na forum ONZ.

Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy i rozdaje im arkusze analizy SWOT. Następnie wyjaśnia, że zadaniem grup będzie określenie mocnych i słabych stron organizacji oraz wynikających z nich szans i zagrożeń dla współczesnego świata. W tym celu uczniowie oglądają kolejne fragmenty filmu (sceny 16‑18).

Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele poszczególnych grup prezentują efekty pracy swoich zespołów.

Faza podsumowująca

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Mają one usystematyzować ich wiedzę. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie i na zajęciach. Uczniowie oceniają, w jakim stopniu poszerzyli swoje wiadomości o działalności Organizacji Narodów Zjednoczonych, a także o roli, jaką odgrywa współcześnie ta organizacja.

Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę „Podsumowanie”.

1

Praca domowa

Nauczyciel proponuje uczniom udział w projektach edukacyjnych:

  • „Czy z ONZ świat jest lepszy?”

  • Polski wkład w ONZ.

m7517f9c87377bc52_1520432863196_0

Metryczka

Tytuł

Czy z ONZ świat jest lepszy?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi

Czy z ONZ świat jest lepszy?

Przedmiot

WOS

Etap edukacyjny

III Gimnazjum / VIII klasa szkoły podstawowej

Podstawa programowa

22. Współpraca i konflikty międzynarodowe. Uczeń:

1) wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ, jej najważniejsze organy (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny) i wybrane organizacje międzynarodowe;

2) wskazuje na mapie miejsca najpoważniejszych konfliktów międzynarodowych; omawia przebieg i próby rozwiązania jednego z nich.

Nowa podstawa programowa

XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:

1) wymienia cele i przejawy działania Organizacji Narodów Zjednoczonych i Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego;

3) przedstawia podstawowe korzyści związane z obecnością Polski w Unii Europejskiej dla pracowników i osób podróżujących; znajduje informacje o wykorzystaniu funduszy unijnych w swojej gminie lub swoim regionie;

4) przedstawia działalność Polski w Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006.

Kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym (1),

  • porozumiewanie się w językach obcych(2),

  • kompetencje informatyczne (4),

  • umiejętność uczenia się (5),

  • kompetencje społeczne i obywatelskie(6),

  • świadomość i ekspresja kulturalna(8).

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • zna historię powstania Ligi Narodów, Karty Atlantyckiej, ONZ;

  • wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ;

  • przedstawia najważniejsze organy i wybrane organizacje, będące agendami NZ;

  • określa rolę Polski w NZ;

  • podaje najważniejsze fakty z historii ONZ;

  • prowadzi dyskusję o skuteczności działań NZ, o problemach i przyszłości NZ;

  • wykona projekt edukacyjny.