Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Mazur

Przedmiot: filozofia

Temat: Symbolika zawarta w dziełach Platona

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Filozofia i kultura europejska jako „przypisy do Platona”. Uczeń:
1) przedstawia oraz interpretuje wielkie alegorie Platona (jedna do wyboru): „drugie żeglowanie (wyprawa)” i „słońce” (Fedon, 98 c – 100 b), „jaskinia” (Państwo, 514 a – 517 a), „skrzydlaty zaprzęg” (Fajdros, 246 a–b, 253 d–e), „pierścień Gygesa” (Państwo, 358 e – 361 d);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
1. Filozofia starożytna. Uczeń opanowuje następujące treści nauczania zawarte w podstawie programowej do filozofii zakresu podstawowego:
2) filozofia Platona jako paradygmat metafizyki antynaturalistycznej (punkt VI);
3) filozofia i kultura europejska jako „przypisy do Platona” (punkt VII);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, w jaki sposób są używane symbole w filozofii;

  • interpretuje znaczenie symboli światła, słońca i wzroku w filozofii platońskiej;

  • objaśnia, jaki model życia przedstawił Platon przy pomocy tych symboli.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza i interpretacja tekstów,

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych,

  • rozmowa kierowana,

  • praca plastyczna,

  • mapa myśli.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale: prezentacja, audiobook, ćwiczenia interaktywne;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • materiały plastyczne: kartki, farby/kredki/flamastry/materiały do techniki kolażu, klej, nożyczki.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie z lekcji języka polskiego, czym jest symbol, oraz o przygotowanie kilku przykładów symboli w formie wydruków lub rysunków. Symbole mają być nieopisane, tak, żeby inni uczniowie mogli samodzielnie rozpoznać, do czego się one odnoszą. Warto zwrócić uwagę, żeby symbole te były powiązanie z historią myśli filozoficznej lub szeroko rozumianą tradycją i/lub kulturą.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Na podstawie informacji przygotowanych przez uczniów przed lekcją nauczyciel inicjuje krótką rozmowę kierowaną na temat symboli. Następnie chętni uczniowie prezentują swoje grafiki, a ich koledzy i koleżanki rozpoznają je i omawiają ich źródła oraz znaczenie.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się indywidualnie z treścią sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale. Wspólne omówienie przedstawionej symboliki i zapisanie notatki w formie mapy myśli.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie odsłuchują audiobook (fragment Państwa Platona) i indywidualnie wykonują polecenie 1: opisują, w jaki sposób autor przedstawia etapy „przyzwyczajania się” wzroku do światła.

  3. Uczniowie dzielą się na grupy 3‑4-osobowe. W zespołach przygotowują własną ilustrację do alegorii Platona, uwzględniającą etapy wychodzenia człowieka z jaskini. Ilustracja może być wykonana dowolną techniką (np. rysunek, kolaż, komiks) i powinna odnosić się do symboliki światła, ciemności, okowów, cieni i wzroku w filozofii platońskiej. Po zakończeniu prac prezentacja i wspólne omówienie efektów pracy poszczególnych grup.

  4. Jeśli wystarczy czasu, nauczyciel może zlecić uczniom realizację zadań interaktywnych z e‑materiału, np. ćwiczeń 1, 3 i 4.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel odczytuje cele lekcji i wspólnie z uczniami weryfikuje, które udało się zrealizować, czego zabrakło, jaki jest przyrost wiedzy i umiejętności etc.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje lekcję.

Praca domowa

Ćwiczenia interaktywne nr 6, 7 i 8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

  • Kazimierz Leśniak, Platon, Warszawa 1993.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka przed lekcją, a na zajęcia przychodzą ze swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi znaczenia symboli w filozofii platońskiej.