Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozmieszczenie i wielkość pogłowia głównych zwierząt gospodarskich w kraju

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. Uczeń:

7. wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia powiązania między produkcją zwierzęcą a chowem zwierząt,

  • określa przeważające kierunki chowu głównych zwierząt gospodarskich w Polsce,

  • charakteryzuje strukturę globalnej produkcji zwierzęcej w Polsce,

  • porównuje pogłowie i obsadę głównych zwierząt gospodarskich w Polsce,

  • wskazuje na mapie główne regiony chowu wybranych zwierząt gospodarskich w Polsce i określa przyczyny tego zróżnicowania przestrzennego,

  • rozróżnia regiony w Polsce o dużej obsadzie zwierząt gospodarskich i podaje nazwy dominujących zwierząt w strukturze pogłowia na tych obszarach.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, JIGSAW

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w patach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

  • Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2007.

  • Rudnicki R., Rolnictwo Polski - studium statystyczno‑przestrzenne, Wyd. UMK, Toruń 2016.

Netografia (dostęp: 2.04.2020)

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat wybranych zwierząt gospodarskich w Polsce.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat powiązań między produkcją roślinną a chowem zwierząt. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego niniejszego e‑materiału.

  • Po tym zadaniu nauczyciel prosi, żeby uczniowie w parach wykonali polecenie 1 i 2 z bloku tekstowego e‑materiału. Chętni uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy i dyskutują między sobą na ten temat.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Każda z grup siada w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu w klasie i dostaje od nauczyciela kartkę z zagadnieniem do opracowania. Jeżeli lekcja nie odbywa się w pracowni komputerowej, wówczas uczniowie powinni mieć do dyspozycji tablety lub smartfony, na których będą mogli zapoznać się z multimedium bazowym niniejszego e‑materiału. Zagadnienia dla grup (po jednym dla każdej):

    • Pogłowie i obsada bydła w Polsce, główne obszary chowu tych zwierząt w Polsce i ich przyczyny.

    • Pogłowie i obsada trzody chlewnej w Polsce, główne obszary chowu tych zwierząt w Polsce i ich przyczyny.

    • Pogłowie i obsada drobiu w Polsce, główne obszary chowu tych zwierząt w Polsce i ich przyczyny.

    • Pogłowie i obsada koni w Polsce, główne obszary chowu tych zwierząt w Polsce i ich przyczyny.

    • Pogłowie i obsada owiec w Polsce, główne obszary chowu tych zwierząt w Polsce i ich przyczyny.

    • Pogłowie i obsada kóz w Polsce, główne obszary chowu tych zwierząt w Polsce i ich przyczyny.

    Uwaga! Ważne jest, żeby liczebność grup była taka sama lub większa niż liczba grup. W ten sposób możliwy będzie do wykonania kolejny etap pracy w grupach. W przypadku klas o małej liczbie uczniów problem ten można rozwiązać poprzez przydzielenie każdej grupie po dwa zagadnienia do opracowania.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy nowe grupy w taki sposób, żeby w nowej grupie znalazła się przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. Nowe grupy siadają w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.

  • Zadaniem uczniów w nowo utworzonych grupach jest przekazanie swojej wiedzy, czyli tego, co ustalili w poprzednich grupach, swoim kolegom i koleżankom. Ich zadaniem jest tak naprawdę nauczyć pozostałych członków swojej nowej grupy danego fragmentu materiału.

  • Po zakończonym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów i wymieniają się zdobytymi informacjami. Natomiast podczas klasowej dyskusji nauczyciel wyświetla na ekranie kartogramy obrazujące obsadę poszczególnych zwierząt gospodarskich i uprawę wybranych roślin celem dostrzeżenia zależności między nimi.

  • W następnej kolejności nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat struktury globalnej produkcji zwierzęcej w Polsce oraz tłumaczy pojęcie sztuki duże. W tym celu posiłkuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego. Po tym etapie uczniowie wykonują polecenie 4 z bloku tekstowego niniejszego e‑materiału. Następuje wspólna dyskusja na ten temat. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wyświetla na ekranie multimedium bazowe i krótko przypomina najważniejsze informacje. Zadaje w tym czasie krótkie pytania podsumowujące, na które odpowiadają chętni uczniowie.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Sporządzenie w zeszytach przedmiotowych krótkiej notatki z lekcji.

  • Stworzenie mapy obrazującej rozmieszczenie głównych zakładów drobiarskich w Polsce na tle obsady drobiu w układzie powiatów lub gmin. Zapisanie wniosków w zeszytach przedmiotowych.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z zakresu geografii rolnictwa Polski.