Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Góry wulkaniczne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

2) Wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje na mapie obszary występowania gór wulkanicznych,

  • wyjaśnia powstawanie gór wulkanicznych na różnych obszarach kuli ziemskiej,

  • charakteryzuje rodzaje wulkanów występujących w różnych obszarach kuli ziemskiej,

  • rozpoznaje na fotografiach góry wulkaniczne.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (i/lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

  • Klimaszewski M., Geomorfologia, PWN, Warszawa 1978.

  • Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

  • Mizerski W., Geologia dynamiczna dla geografów, PWN, Warszawa 2005.

  • Maślankiewicz K., Wulkany i człowiek, WSiP, Warszawa 1976.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie wiadomości na temat gór fałdowych i zrębowych. Nawiązując do dzisiejszej lekcji, nauczyciel wyświetla wprowadzenie do niniejszego materiału.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat rozmieszczenia wulkanów na Ziemi. Po jej zakończeniu wyświetla na ekranie fragment bloku tekstowego, który przedstawia to zagadnienie (podrozdział pt. Występowanie i charakterystyka gór wulkanicznych. W ten sposób uczniowie mogą zweryfikować swoje przypuszczenia.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z nich ma za zadanie zapoznać się z grafiką interaktywną oraz częścią „Przeczytaj” i przeanalizować sposób powstania gór wulkanicznych:
    - w strefie subdukcji (gr. 1),
    - w strefie spreadingu płyt oceanicznych (gr. 2),
    - w strefie spreadingu płyt kontynentalnych (gr. 3),
    - powstałych nad plamami gorąca (gr. 4).
    Nauczyciel dodaje, że po zakończeniu pracy w grupach każdy zespół będzie miał za zadanie przedstawić pozostałym uczniom sposób powstawania gór wulkanicznych, ich przykłady oraz charakterystykę (przedstawiając te zagadnienia odnośnie do przydzielonego obszaru/strefy). Podczas prelekcji uczniowie mogą prezentować odpowiedni fragment e‑materiału, a także korzystać z innych pomocy.

  • Po zakończeniu każdej prezentacji pozostali uczniowie mogą zadawać pytanie prelegentom. Nad przebiegiem pracy czuwa nauczyciel.

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je. Niektóre z nich wymagają skorzystania z różnych źródeł informacji geograficznej. Nauczyciel udostępnia uczniom wybrane pozycje literaturowe, a także zapewnia dostęp do internetu (na przykład w uczniowskich tabletach).

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Dodatkowo nauczyciel może w celu podsumowania wyświetlić na ekranie multimedium bazowe.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Stworzenie w zeszycie tabeli przedstawiającej różne obszary występowania gór wulkanicznych na świecie i przykłady tych gór.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zasoby z grafiki interaktywnej mogą posłużyć uczniom w fazie realizacyjnej, a także w fazie podsumowującej lekcji. Może także znaleźć swoje zastosowanie podczas lekcji powtórzeniowej, lekcji podsumowującej typy genetyczne gór, a także lekcji poświęconej wulkanizmowi.