Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zmiana parametrów gazu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
VI. Termodynamika. Uczeń:
13) stosuje równanie gazu doskonałego (równanie Clapeyrona) do wyznaczenia parametrów gazu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, czym jest temperatura.

  2. wyjaśnia, czym jest energia wewnętrzna.

  3. zna sposoby zmiany parametrów gazu.

  4. objaśnia związek między temperaturą a energią wewnętrzną.

  5. analizuje równanie Clapeyrona i ocenia, zmiana których parametrów gazu może być przyczyną zmiany pozostałych parametrów.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, burza mózgów, analiza pomysłów

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Równanie stanu gazu doskonałego”,„I zasada termodynamiki jako zasada zachowania energii.”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Wprowadzenie zgodnie z treścią we wstępie.
- Odwołanie do wiedzy uczniów o parametrach gazu poprzez zadanie pytania: jakie parametry opisują stan gazu?

Faza realizacyjna:

Nauczyciel w krótkim wykładzie definiuje pojęcia temperatury i energii wewnętrznej gazu i wprowadza wzory określające ich zależność. Następnie stawia uczniom pytanie, jak można zmienić energię wewnętrzną, a więc i temperaturę gazu. W dyskusji uczniowie pod kierunkiem nauczyciela formułują I zasadę termodynamiki. Uczniowie zgłaszają pomysły, jak zrealizować przemianę, w której gaz pobiera ciepło, a temperatura maleje. Następny problem postawiony uczniom to pytanie, jakie mogą być inne przyczyny, oprócz zmiany temperatury, aby parametry gazu zmieniły się. W tym celu uczniowie w grupach analizują równanie Clapeyrona i zgłaszają swoje pomysły.

Faza podsumowująca:

Uczniowie referują wnioski z dyskusji w grupach, a następnie pracują z symulacją interaktywną, sprawdzając

  1. Jak zmienia się ciśnienie wraz ze zmianą objętości, temperatury i liczbą moli?

  2. Jak zmienia się objętość wraz ze zmianą ciśnienia, temperatury i liczbą moli?

  3. Jak zmienia się temperatura wraz ze zmianą objętości, ciśnienia i liczbą moli?

    Następnie uczniowie dyskutują przyczyny tych zmian.
    Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela oceniają stopień przyswojonej wiedzy.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia materiału uczniowie rozwiązują zadania 1 - 4 obowiązkowo, do wyboru 1 zadanie spośród zadań 5 - 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Symulację można wykorzystać jako podsumowanie lekcji, może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji jako praca domowa, jeśli nauczyciel postawi problem: „Jakie są przyczyny na poziomie mikroskopowym zmian wykresów podczas zmian parametrów gazu?”