Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Walec – kontekst realistyczny
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza objętość, pole powierzchni, długości odcinków i własności przekroju walca w kontekście rzeczywistym
dobiera strategię rozwiązywania zadań do zagadnień odnoszących się do rzeczywistości
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
sztafeta zadaniowa
rozmowa nauczająca
dyskusja
Formy pracy:
praca całą klasą
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
modele brył
materiały zawarte w e–podręczniku.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat wykorzystania walców w życiu codziennym.
Uczniowie formułują kryteria sukcesu, podają przykłady wielkości, które można obliczać w walcu np. objętość naczynia itp.
Nauczyciel prezentuje uczniom film edukacyjny z przykładami rozwiązywania zadań dotyczących walca.
Faza realizacyjna:
Uczniowie rozwiązują samodzielnie polecenia do filmu, a następnie wymieniają się rozwiązaniami z koleżanką lub kolegą z ławki i dokonują oceny koleżeńskiej.
Uczniowie rozwiązują samodzielnie ćwiczenia z sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel wraz z uczniami analizuje rozwiązania uczniowskie.
Wybrani uczniowie rozwiązują na tablicy zadania, które sprawiały najwięcej problemów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samooceny i podsumowują w jaki sposób można wykorzystać własności walca w życiu codziennym.
Praca domowa
Wymyślić i rozwiązać zadanie związane z zastosowaniem walca w życiu codziennym. Przekazać treść zadania wylosowanemu koleżance lub koledze z klasy do rozwiązania.
Materiały pomocnicze:
Walec. Pole powierzchni walcaWalec. Pole powierzchni walca
Bryły obrotowe – walecBryły obrotowe – walec
Walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznychWalce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych
Wskazówki metodyczne:
Film edukacyjny uczniowie mogą wykorzystać w domu do utrwalenia wiadomości oraz w materiale „Objętość walca” lub „Pole powierzchni walca”.