Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Na czym polega stan podstawowy atomu? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Na czym polega stan wzbudzony atomu”, „Czym widmo absorpcyjne różni się od widma emisyjnego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, jak zbudowany jest atom, podkreślając, że nie można traktować elektronów w atomie, jak kulek, a raczej są to chmury prawdopodobieństwa. Następnie zadaje uczniom problem do rozważenia: Jeśli energia swobodnego elektronu jest równa zeru, to jaki znak ma energia elektronu związanego w atomie. Uczniowie powinni ustalić, że energia jest ujemna. Następnie nauczyciel tłumaczy ideę skwantowania energii elektronu w atomie i wyjaśnia, że stan podstawowy jest stanem o najniższej energii. Uczniowie oglądają animację i wykonują w grupach Polecenie powiązane z animacją. | |
Faza podsumowująca: | |
Aby sprawdzić stopień przyswojenia materiału, uczniowie w grupach rozwiązują zadania 6 i 7 z zestawu ćwiczeń i następnie dyskutują wyniki na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, 1- 3 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |