Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Sabina Świtała

Temat: Między uczuciem a rozumem. Poezje Adama Asnyka.

Adresat: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

  1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:

4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;

5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;

6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;

8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;

9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;

10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje.

II. Kształcenie językowe.

  1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:

1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi.

III. Tworzenie wypowiedzi.

  1. Mówienie i pisanie. Uczeń:

4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;

5) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca.

IV. Samokształcenie. Uczeń:

6) rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • Kompetencje cyfrowe;

  • Kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omawia tematy i cechy stylu poezji Adama Asnyka;

  • rozważa aktualność myśli zawartych w twórczości artysty;

  • charakteryzuje stosunek artysty do młodego pokolenia twórców;

  • porównuje wiersze o podobnej tematyce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda oglądowa;

  • pogadanka;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • praca z tekstem;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda;

  • wiersz Marii Bartus Mówią mi.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna
  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo „pozytywizm”. Uczniowie podają skojarzenia do epoki.

  2. Wypisane skojarzenia stają się pretekstem do rozmowy o specyfice pozytywizmu. Jeśli wśród wypowiedzi uczniów nie pojawi się hasło „czasy niepoetyckie”, nauczyciel pyta o nie sam i prosi o wyjaśnienie.

  3. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna
  1. Uczestnicy zajęć wykonują ćwiczenie 4. Po każdej poprawnej odpowiedzi nauczyciel opowiada o kręgach tematycznych w twórczości Asnyka.

  2. Następnie uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym i wykonują polecenie nr 1. Wybrane osoby odczytują swoje odpowiedzi, pozostali uczniowie i nauczyciel komentują.

  3. Wskazany uczeń odczytuje wiersz Do młodych. Młodzież wykonuje ćwiczenia 5 i 6, które omawiane są na forum klasy.

  4. Prowadzący mówi, że Maria Bartus również należała do poetek epoki pozytywizmu. Czyta młodzieży wiersz autorki pt. Mówią mi:

M. Bartusówna Mówią mi

Mówią mi – że Ideały
To młodości krótki szał,
Jednym targiem świat ten cały,
Prawdą życia – tylko kał!
Mówią mi, że trzeba w masce
Ukryć groźny wzrok i twarz;
Sprzedać prawość możnych łasce,
I przy ustach stawić straż.
Mówią mi – że serce – dzieckiem;
Że ich śmieszą jego łzy,
Gdy w objęciu mar zdradzieckiem
Obłąkańców roi sny;
Że nie miłość, ani wiara
Ten zgrzybiały wspiera świat;
Ale waga, ale miara,
Władza sprytu, cyfr i zdrad!
Mówią mi – że myśl w człowieku
To najpierwsza z zysku sług;
Mówią mi – o hańbo wieku!
Że raz oczy przetrzeć trzeba
By odzyskać trzeźwy wzrok:
I nie tonąc w blaskach nieba,
Ale zimno spojrzeć w mrok.
I pójść śladem za drugiemi,
I głos serca rzucić w pył;
I na wieki sprzedać ziemi
Niestarganych resztę sił!
Bo poezja, pieśń, uczucie,
To blichtr tylko zdradnych larw!
W które stroi się zepsucie
Jak w sukienki cudnych barw!
Mówią mi – o Boże, Boże!
Wielki Boże ojców mych!
Ty mnie usłysz! Gdy w pokorze
Wołam: oświeć, oświeć ich!
Gdzie ich przyszłość? – w jakie progi
Ten szalony dąży ruch?
Co u kresu czeka drogi?
Gdzie nie czeka Bóg i Duch?!

1 Źródło: M. Bartusówna, Mówią mi, [w:] tegoż, Poezye, Lwów 1876, s. 29–31.

Prosi o porównanie tematyki poruszonej przez autorkę w tekście z tematyką poruszaną przez Adama Asnyka. Jakie podobieństwa, jakie różnice widzą uczestnicy zajęć.

Faza podsumowująca
  1. Nauczyciel rozdaje schemat (lub zapisuje na tablicy) w formie grafów do uzupełnienia:

P ………………………………………………………….

O ………………………………………………………….

E ………………………………………………………….

Z ………………………………………………………….

J ………………………………………………………….

A ………………………………………………………….

Młodzież w parach zastanawia się nad ponadczasowością myśli zawartych w poznanych utworach Asnyka. Wnioski zapisuje na schemacie. Np.

***P*okolenie młodych ma budować przyszłość.

***O*łtarze przeszłości należy szanować.

E – ………………………………………………………….

.

.

.

  1. Wybrane pary odczytują swoje odpowiedzi.

Praca domowa:

Zadanie domowe z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Z. Mocarska‑Tycowa, Wybory i konieczności. Poezja Asnyka wobec gustów estetycznych i najważniejszych pytań swoich czasów, wyd. 2, Toruń 2005.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium bazowe można wykorzystać jako wprowadzenie do zajęć.