Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Okręgi styczne wewnętrznie na płaszczyźnie kartezjańskiej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

VIII. Planimetria

Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej

Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje;
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu);
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
4) posługuje się równaniem okręgu x-a2+x-b2=r2.

Zakres rozszerzony:

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej

Uczeń:
1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej;
2) znajduje punkty wspólne dwóch okręgów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna warunek konieczny i wystarczający styczności wewnętrznej dwóch okręgów;

  • wykazuje styczność wewnętrzną dwóch okręgów;

  • planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia współrzędnych punktu styczności dwóch okręgów;

  • wykorzystuje warunek konieczny i wystarczający styczności wewnętrznej dwóch okręgów w rozwiązaniach zadań;

  • kształci umiejętność stosowania metod geometrii analitycznej;

  • z zaangażowaniem rozwiązuje zadania, posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami;

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji i ćwiczeń interaktywnych;

  • pokaz multimedialny;

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają równanie okręgu;

  2. Uczniowie określają, jak mogą być położone dwa okręgi;

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Metodą „burzy mózgów” uczniowie podają warunek, jaki musi być spełniony, aby okręgi były styczne wewnętrznie;

  2. Warunek konieczny i wystarczający zostaje zapisany na tablicy przez chętnego ucznia;

  3. Nauczyciel prezentuje animację;

  4. Na forum całej klasy uczniowie omawiają rozwiązania zadań przedstawionych w animacji;

  5. Uczniowie, w parach, rozwiązują zadania znajdujące się pod animacją;

  6. Chętni uczniowie podają rozwiązania, zapisując je na tablicy;

  7. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność zapisu i jego estetykę, wyjaśnia niezrozumiałe dla uczniów elementy;

  8. Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie wskazanych ćwiczeń interaktywnych;

  9. Uczniowie indywidualnie rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Chętni uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych;

  2. Uczniowie formułują warunek konieczny i wystarczający styczności wewnętrznej dwóch okręgów;

  3. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień;

  4. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  1. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wzajemne położenie dwóch okręgówP1E2k50eXWzajemne położenie dwóch okręgów
ZadaniaD7IciMPyZZadania

Wskazówki metodyczne:

Animacja może być inspiracją do przygotowania konstrukcji okręgów stycznych wewnętrznie, gdy dane są promienie obu okręgów.