Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic SA

Temat zajęć

W jaki sposób dokonać pomiarów ruchu?

Grupa docelowa

szkoła podstawowa, klasa VII

Ogólny cel kształcenia

Podsumowanie wiadomości z kinematyki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

4) kompetencje informatyczne;

5) umiejętność uczenia się.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

a) podaje przykłady ruchu jednostajnego prostoliniowego zaczerpnięte z życia codziennego;

b) bada ruch jednostajnie przyspieszony;

c) posługuje się techniką wideopomiarów.

Metody kształcenia:

oparte na działaniu praktycznym: metoda laboratoryjna

Formy ogranizacji pracy:

praca w zespołach

Uwaga: temat lekcji przewidziany do realizacji w czasie 2 godzin lekcyjnych.

Do przeprowadzenia lekcji konieczne jest posiadanie komputerów wyposażonych w oprogramowanie do analizy sfilmowanego obrazu ruchu, na przykład omawiany w filmie program Tracker (http://physlets.org/tracker/).

Do dyspozycji uczniów powinny być przedmioty, pełniące rolę poruszających się ciał (piłki, kulki, samochody‑zabawki itp.).

Uczniowie powinni przygotować się do lekcji (np. w ramach pracy domowej) oglądając film W jaki sposób dokonać pomiarów ruchu?.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3–

    4 zespoły.

  • Przedstawia uczniom problem badawczy – jak przyspieszenie toczącego się pod wpływem siły ciężkości ciała zależy od nachylenia powierzchni, po której się ono toczy.

  • Praca uczniów podzielona jest na etapy.

  • Uczniowie stawiają hipotezę (nauczyciel dąży do tego, aby uczniowie sformułowali ją ilościowo, np.: przyspieszenie ciała jest wprost proporcjonalne do kąta nachylenia powierzchni, dwukrotne zwiększenie kąta nachylenia powoduje dwukrotny wzrost przyspieszenia itp.).

  • Uczniowie projektują doświadczenie – wymyślają, w jaki sposób z dostępnego w sali lekcyjnej wyposażenia wykonać powierzchnię o zmiennym kącie nachylenia oraz o odpowiedniej długości, w jaki sposób mierzyć kąt nachylenia, jak unieruchomić smartfon itd. Sporządzają schematyczny rysunek stanowiska pomiarowego.

  • Uczniowie wykonują doświadczenie, rejestrując jego przebieg.

  • Uczniowie wprowadzają do programu Tracker nagrany film i dokonują jego obróbki oraz analizy.

  • Zespoły prezentują wyniki swoich prac przed całą klasą, posługując się tabelami i wykresami wygenerowanymi w programie Tracker, wyświetlanymi za pomocą projektora lub tablicy interaktywnej.

  • Nauczyciel omawia z uczniami zaprezentowane rezultaty doświadczenia i wynikające z nich wnioski.

  • Uczniowie indywidualnie rozwiązują wskazane przez nauczyciela zadania interaktywne, utrwalające wiadomości i umiejętności zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące najważniejszych zagadnień związanych z tematem lekcji.

Praca domowa

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie we własnym zakresie filmu i analizy ruchu (np. spadku swobodnego lub rzutu pionowego).

m4822aab3392de680_1511613753622_0

Metryczka

Tytuł

W jaki sposób dokonać pomiarów ruchu?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

gimnazjum klasa 1

3.12. Podsumowanie wiadomości z kinematyki

Przedmiot

Fizyka

Etap edukacyjny

szkoła podstawowa, klasa VII

Nowa podstawa programowa

II. Ruch i siły. Uczeń:

4) posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i czasem, w którym została przebyta;

8) posługuje się pojęciem przyspieszenia do opisu ruchu prostoliniowego jednostajnie przyspieszonego i jednostajnie opóźnionego; wyznacza wartość przyspieszenia wraz z jednostką; stosuje do obliczeń związek przyspieszenia ze zmianą prędkości i czasem, w którym ta zmiana nastąpiła (∆v = a۰∆t).

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

4) kompetencje informatyczne;

5) umiejętność uczenia się.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • podaje przykłady ruchu jednostajnego prostoliniowego, zaczerpnięte z życia codziennego;

  • bada ruch jednostajnie przyspieszony;

  • posługuje się techniką wideopomiarów.

Powiązanie z e‑podręcznikiem

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/130575/v/latest/t/student-canon/m/iRGbjn4UEe

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/130575/v/latest/t/student-canon/m/iPzKjYFTFp