Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter, Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Natężenie dźwięku |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) - bazujące na konstruktywistycznej teorii uczenia się oraz nauczania problemowego |
Metody nauczania | pogadanka, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | rzutnik, ruchome źródło dźwięku np. przenośny głośnik |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Jak definiujemy natężenie fali?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel dokonuje pokazu: uruchamia stały dźwięk z głośnika, a następnie zmienia odległość głośnika od uczniów. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pyta uczniów o różnicę w usłyszanych dźwiękach (różnicę w głośności). Następnie pyta uczniów, co wpłynęło na głośność dźwięku oraz dlaczego. Kieruje uwagę uczniów na energię fali zwracając uwagę na sposób rozprzestrzeniania się fali – poprzez ruch powietrza. Wspólnie dochodzą do wniosku, że energia fali ma wpływ na głośność dźwięku. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia wiadomości o natężeniu dźwięku uczniowie rozwiązują zadania 1, 3, 4, 6 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej, w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o natężeniu dźwięku uczniowie rozwiązują zadania 2, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może posłużyć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem lub egzaminem maturalnym. |