Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Józef Ginter, Michał Kurek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Natężenie dźwięku

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
X. Fale i optyka. Uczeń:
2) posługuje się pojęciem natężenia fali wraz z jej jednostką(Wm2) oraz proporcjonalnością do kwadratu amplitudy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zdefiniuje natężenie fali,

  2. określi rodzaje energii niesionej przez fale,

  3. wyjaśni, dlaczego natężenie dźwięku maleje wraz z odległością.

Strategie nauczania

IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) - bazujące na konstruktywistycznej teorii uczenia się oraz nauczania problemowego

Metody nauczania

pogadanka, burza mózgów

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

rzutnik, ruchome źródło dźwięku np. przenośny głośnik

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Jak definiujemy natężenie fali?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel dokonuje pokazu: uruchamia stały dźwięk z głośnika, a następnie zmienia odległość głośnika od uczniów.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel pyta uczniów o różnicę w usłyszanych dźwiękach (różnicę w głośności). Następnie pyta uczniów, co wpłynęło na głośność dźwięku oraz dlaczego. Kieruje uwagę uczniów na energię fali zwracając uwagę na sposób rozprzestrzeniania się fali – poprzez ruch powietrza. Wspólnie dochodzą do wniosku, że energia fali ma wpływ na głośność dźwięku.
Nauczyciel podaje definicję natężenia fali oraz na przykładzie ponownie wykonanego doświadczenia omawia ją.

Faza podsumowująca:

W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia wiadomości o natężeniu dźwięku uczniowie rozwiązują zadania 1, 3, 4, 6 z zestawu ćwiczeń e‑materiału.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej, w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o natężeniu dźwięku uczniowie rozwiązują zadania 2, 5, 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem lub egzaminem maturalnym.