Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Topos arkadii w starożytnej liryce i na obrazie Nicolasa Poussina

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje i interpretuje Hymn XIX do Pana oraz Eklogę pierwsząEklogę dziesiątą Wergiliusza,

  • rozpoznaje motywy arkadyjskie w eklogach i Hymnie XIX do Pana,

  • objaśnia na podstawie utworów poetyckich, na czym polega duchowy charakter arkadyjskości,

  • uzasadnia swoje wybory dotyczące wpływu miejsca szczęśliwego na tworzenie poezji lub jej kontemplację,

  • porównuje swoje przeżycia związane z miejscami szczęśliwymi z wyobrażeniami twórców sztuki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie wybierają do prezentacji na lekcji swoje ulubione zdjęcia, na których utrwalono chwile szczęścia, lub przygotowują do omówienia ofertę biura podróży, które reklamuje wyjazdy do miejsc szczęśliwych.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wykorzystali przygotowane materiały do aranżacji przestrzeni klasy.
    Prowadzący inicjuje lekcję pytaniem: Czym różni się miejsce szczęśliwe od innych miejsc? Uczniowie rozmawiają w parach, następnie nauczyciel prosi kilka osób, by przedstawiły wnioski z rozmowy z kolegą lub koleżanką.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom po 4 fiszki A7 i objaśnia zasady pracy metodą zwaną słoneczkiem. Każdy uczeń na 2 karteczkach zapisuje cechy, którymi, jego zdaniem, charakteryzuje się miejsce szczęśliwe. Na każdej kartce zapisana jest jedna cecha. Uczniowie układają fiszki na podłodze klasy lub przyklejają do ściany/tablicy. Kartki tworzą okrąg, a z tych, których treść się powtarza, uczniowie układają promienie okręgu/słońca.
    Uczniowie odczytują treści wybranych kartek okręgu oraz treści promyków i rozmawiają z wybranym kolegą lub koleżanką o powtarzających się zapisach.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy zadaniowe. Pierwsza analizuje Hymn XIX do Pana, druga Eklogę pierwszą, trzecia Eklogą dziesiątą, wykonując wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Czwarta grupa odpowiada na pytania towarzyszące multimedium.
    Po wykonaniu ćwiczeń grupy dyskutują na temat ukazanych przez Wergiliusza i innych twórców przywołanych w e‑materiale relacji:
    a) człowiek – człowiek,
    b) człowiek – przyroda,
    c) przyroda – przyroda.
    Nauczyciel moderuje dyskusję, dba o jej podsumowanie.

  3. Uczniowie wspólnie redagują argument uzasadniający słowa Stanisława Stabryły przytoczone w ćw. 6: Arkadia Wergiliusza nie jest krajem […], ale krajobrazem duchowym, pewnym sposobem życia. Argumenty uzasadniają cytatami z Eklogi pierwszej Wergiliusza.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo Arkadia i prosi, aby uczniowie podsumowali lekcję rozmową w parach, odpowiadając na pytanie: Czy Arkadia to zawsze miejsce idealne i szczęśliwe?
    Nauczyciel ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  1. Od czego zależy, czy w Arkadii jest pięknie? Napisz tekst w dowolnej formie, np. eseju lub rozprawki, w którym rozważysz problem zawarty w pytaniu. W pracy odnieś się do Eklogi siódmej Wergiliusza oraz dwóch innych tekstów kultury.

Materiały pomocnicze:

  • Anna Krzewińska, Arkadia, w: Słownik literatury staropolskiej, Wrocław 1998.

  • Jacek Stańdo, Monika Spławska‑Murmyło, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, z. 1, ORE.

  • Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.