Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Opisujemy zależność ogniskowej soczewki od jej krzywizny oraz współczynnika załamania |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: X. Fale i optyka. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | ISBE |
Metody nauczania: | - merytoryczna dyskusja wprowadzająca, |
Formy zajęć: | - dyskusja grupowa, |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik. |
Materiały pomocnicze: | - lupa, |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest wprowadzenie do tematu i zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. opowiedzenie im o tym, gdzie w otaczającej ich rzeczywistości mogą spotkać soczewki – pokazanie kilku przykładów w klasie (np. soczewki okularowe uczniów itp.). Uczeń, po takim wstępie, powinien wiedzieć, że nie uczy się o czymś, co jest oderwane od rzeczywistości. Nauczyciel pokazuje uczniom, w jaki sposób działają soczewki z wykorzystaniem zestawu bądź (jeśli takowego nie ma w szkolnej pracowni) świeczki i lupy. Następnie, nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązuje do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Nauczyciel prowokuje uczniów do tego, by przypomnieli sobie podstawowe informacje na temat rozchodzenia się światła. | |
Faza realizacyjna: | |
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: • Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez wspólne wykonanie zadań z części „Sprawdź się”: | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przypomina uczniom najważniejsze informacje z lekcji. Uczniowie ( jeśli zachodzi taka potrzeba) zadają pytania w celu wytłumaczenia niejasnych kwestii. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1‑6 z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Należy zachęcić uczniów do zapoznania się w domu z załączonym do materiału filmem samouczkiem przed lub po lekcji. Należy jednak wcześniej wytłumaczyć im, czego dotyczy multimedium. |