Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Regionalne zróżnicowanie struktury zatrudnienia w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

5) Wyjaśnia zmiany w strukturze zatrudnienia, podaje przyczyny bezrobocia i analizuje przestrzenne zróżnicowanie rynku pracy w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:    

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje zmiany odsetka pracujących w ogólnej liczbie ludności w Polsce od połowy XX w.,

  • wskazuje województwa o największych i najmniejszych wartościach odsetka pracujących w ogólnej liczbie ludności oraz opisuje przyczyny tych zjawisk.

  • porównuje strukturę zatrudnienia ludności w Polsce w układzie województw oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania.

Strategie: konstruktywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), mapa ścienna administracyjna Polski, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

  • Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza Polski, PWE, Warszawa 2004.

  • Rogacki H. (red.), Geografia społeczno‑gospodarcza Polski, PWN, Warszawa 2007.

Netografia (dostęp: 26.11.2019):

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów na temat odsetka pracujących w Polsce i czynników, które wpływają na tę wartość. Następnie nauczyciel wyświetla fragment e‑materiału pt. Pracujący w Polsce ogółem. Prosi uczniów o przeanalizowanie wykresu i wykonanie w parach polecenia 1. Po skończonej pracy nauczyciel zbiera pomysły od chętnych uczniów i je weryfikuje.

  • W kolejnej części lekcji nauczyciel kontynuuje dyskusję, zadając uczniom pytanie, które województwa - ich zdaniem - odznaczają się bardzo wysokimi i bardzo niskimi odsetkami pracujących w ogólnej liczbie ludności. Chętni uczniowie zgłaszają swoje pomysły. Następnie nauczyciel weryfikuje je, wyświetlając na ekranie i komentując fragment e‑materiału pt. Regionalne zróżnicowanie udziału pracujących w ogólnej liczbie ludności Polski. Następnie prosi uczniów o wykonanie w parach polecenia 2. Po tym zadaniu uczniowie również prezentują swoje pomysły na forum klasy. Zadaniem nauczyciela jest ich weryfikacja.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup ma za zadanie podać po trzy przykłady województw o najwyższych odsetkach odpowiednio: grupa I - sektora I, grupa II - sektora II, grupa III - sektora III w strukturze zatrudnienia ludności. Po zakończeniu pracy uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy. Następnie nauczyciel wyświetla na ekranie tabelę z podrozdziału pt. Regionalne zróżnicowanie struktury zatrudnienia w Polsce. Uczniowie weryfikują swoje notatki. W następnej kolejności uczniowie kontynuują pracę w grupach i następuje wśród nich burza mózgów na temat przyczyn największego udziału procentowego danego sektora w strukturze zatrudnienia ludności z każdego z trzech województw.

  • Po zakończonej pracy w grupach poszczególne zespoły zgłaszają swoje pomysły. Rozpoczyna się klasowa dyskusja na ten temat. W celu sprawdzenia swoich przypuszczeń, uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym wyświetlonym przez nauczyciela na ekranie.

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenia z części „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca:

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, w jakim stopniu ich pomysły na tej lekcji były zgodne ze stanem rzeczywistym.

  • Nauczyciel może wyświetlić jeszcze raz grafikę interaktywną.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa:

  • Korzystając z różnych źródeł informacji geograficznej (np. ze ze statystyk międzynarodowych) oraz GIS, stwórz kartodiagram obrazujący strukturę zatrudniania w państwach europejskich oraz napisz pracę pisemną na ten temat.

  • Porównaj struktury zatrudnienia w Polsce i innych krajach europejskich.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną uczniowie mogą przeanalizować w domu, przed lekcją, a także podczas lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej). Mogą oni wyświetlić ją na tabletach podczas pracy w grupie. Dodatkowo może być wykorzystana podczas lekcji powtórzeniowej.