Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: biologia

Temat: Trudności w szacowaniu bioróżnorodności

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
1) przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową.

Zakres rozszerzony

XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
1) przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • szacuje bioróżnorodność na podstawie modelu;

  • porównuje metody szacowania bioróżnorodności;

  • ocenia przydatność i celowość różnych metod.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • strategia operacyjna;

  • nauczanie hybrydowe.

Metody i techniki nauczania:

  • modelowanie zjawisk przyrodniczych;

  • ćwiczenie przedmiotowe;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • mapa pojęć zawarta w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • dwa woreczki, klocki w różnych kolorach;

  • karty pracy (zob. Materiały pomocnicze).

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu zamieszczonego w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o luźne wypowiedzi na temat przeczytanego tekstu.

  2. Nauczyciel prezentuje dwa woreczki opisane literami „A” i „B” oraz klocki. Informuje uczniów, że za pomocą woreczków i klocków skonstruują dwa modele ekosystemów i na ich przykładzie dowiedzą się, jak określić ich bioróżnorodność.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wkładają do woreczka „A” dziesieć klocków w dwóch różnych kolorach (po pięć każdego), a do woreczka „B” – dziesięć klocków w pięciu różnych kolorach (po dwa klocki każdego koloru). To modele dwóch ekosystemów, a każdy kolor klocka oznacza inny gatunek.

  2. Nauczyciel rozdaje karty pracy (zob. materiały pomocnicze) i wyjaśnia, jak należy je wypełnić. Przypomina, że indeks Simpsona dotyczy prawdopodobieństwa spotkania dwóch osobników tego samego gatunku na określonym terenie. „0” oznacza wysoką bioróżnorodność, a „1” – brak różnorodności.

  3. Uczniowie, pracując w parach, losują po dwa klocki z każdego woreczka i zapisują ich barwę w karcie pracy. Następnie oznaczają te próby, w których wylosowano dwa klocki tego samego koloru (por. Karta pracy – wzór).

  4. Uczniowie wymieniają się informacjami na temat swoich obserwacji i wspólnie formułują wniosek (np. W ekosystemie „B” zaobserwowano większą różnorodność gatunkową niż w ekosystemie „A”).

  5. Uczniowie obliczają indeks Simpsona dla swoich badań i konfrotują otrzymane wyniki z wnioskiem płynącym z wcześniejszych obserwacji. Formułują wniosek (np. indeks Simpsona potwierdził wcześniejsze spostrzeżenia: W ekosystemie „B” występuje większa różnorodność gatunkową niż w ekosystemie „A”).

  6. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 6–8.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie analizują mapę myśli i wykonują polecenie 1–4.

  2. Uczniowie w dyskusji moderowanej przez nauczyciela odpowiadają na pytanie: „Po co mierzyć bioróżnorodność?”.

Praca domowa

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze

  • Karta pracy

R1EO6KIzmZi5z

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: „Załącznik 1. Karta badań bioróżnorodności biocenozy”.

Załącznik 1. Karta badań bioróżnorodności biocenozy.
Plik PDF o rozmiarze 189.49 KB w języku polskim
  • Karta pracy – wzór

R1Nz2woNgmMS1

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: „Załącznik 2. Przykładowe wypełnienie karty badań bioróżnorodności biocenozy”.

Załącznik 2. Przykładowe wypełnienie karty badań bioróżnorodności biocenozy.
Plik PDF o rozmiarze 210.62 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:

Mapę myśli można wykorzystać na lekcjach wprowadzających w tematykę szeroko pojętej ekologii, poświęconych zagadnieniom ekosystemu czy populacji, a także traktujących wyłącznie o bioróżnorodności gatunkowej, ekosystemowej czy genetycznej.