Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska
Przedmiot: biologia
Temat: Trudności w szacowaniu bioróżnorodności
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
1) przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową.
Zakres rozszerzony
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
1) przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
szacuje bioróżnorodność na podstawie modelu;
porównuje metody szacowania bioróżnorodności;
ocenia przydatność i celowość różnych metod.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
strategia operacyjna;
nauczanie hybrydowe.
Metody i techniki nauczania:
modelowanie zjawisk przyrodniczych;
ćwiczenie przedmiotowe;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
mapa pojęć zawarta w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
dwa woreczki, klocki w różnych kolorach;
karty pracy (zob. Materiały pomocnicze).
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu zamieszczonego w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o luźne wypowiedzi na temat przeczytanego tekstu.
Nauczyciel prezentuje dwa woreczki opisane literami „A” i „B” oraz klocki. Informuje uczniów, że za pomocą woreczków i klocków skonstruują dwa modele ekosystemów i na ich przykładzie dowiedzą się, jak określić ich bioróżnorodność.
Faza realizacyjna
Uczniowie wkładają do woreczka „A” dziesieć klocków w dwóch różnych kolorach (po pięć każdego), a do woreczka „B” – dziesięć klocków w pięciu różnych kolorach (po dwa klocki każdego koloru). To modele dwóch ekosystemów, a każdy kolor klocka oznacza inny gatunek.
Nauczyciel rozdaje karty pracy (zob. materiały pomocnicze) i wyjaśnia, jak należy je wypełnić. Przypomina, że indeks Simpsona dotyczy prawdopodobieństwa spotkania dwóch osobników tego samego gatunku na określonym terenie. „0” oznacza wysoką bioróżnorodność, a „1” – brak różnorodności.
Uczniowie, pracując w parach, losują po dwa klocki z każdego woreczka i zapisują ich barwę w karcie pracy. Następnie oznaczają te próby, w których wylosowano dwa klocki tego samego koloru (por. Karta pracy – wzór).
Uczniowie wymieniają się informacjami na temat swoich obserwacji i wspólnie formułują wniosek (np. W ekosystemie „B” zaobserwowano większą różnorodność gatunkową niż w ekosystemie „A”).
Uczniowie obliczają indeks Simpsona dla swoich badań i konfrotują otrzymane wyniki z wnioskiem płynącym z wcześniejszych obserwacji. Formułują wniosek (np. indeks Simpsona potwierdził wcześniejsze spostrzeżenia: W ekosystemie „B” występuje większa różnorodność gatunkową niż w ekosystemie „A”).
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 6–8.
Faza podsumowująca
Uczniowie analizują mapę myśli i wykonują polecenie 1–4.
Uczniowie w dyskusji moderowanej przez nauczyciela odpowiadają na pytanie: „Po co mierzyć bioróżnorodność?”.
Praca domowa
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze
Karta pracy
Karta pracy – wzór
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Mapę myśli można wykorzystać na lekcjach wprowadzających w tematykę szeroko pojętej ekologii, poświęconych zagadnieniom ekosystemu czy populacji, a także traktujących wyłącznie o bioróżnorodności gatunkowej, ekosystemowej czy genetycznej.