Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Źródła przełomu w kulturze. Humanizm i renesans w Europie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, jakie przekonania i zainteresowania cechowały renesansowych intelektualistów;
omawia osiągnięcia nauki i edukacji w renesansie;
charakteryzuje stosunek renesansowych twórców i uczonych do wcześniejszej epoki – średniowiecza;
analizuje znaczenie idei humanizmu dla sztuki i nauki odrodzenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Źródła przełomu w kulturze. Humanizm i renesans w Europie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia nr 1 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom, aby opisali zmiany, jakie zaszły w mentalności ludzi początku odrodzenia. Zadaje pytania, np.: Co stało się impulsem do tej zmiany? Skąd pochodziły i jakie były wzory sztuki i kultury? W jaki sposób odnoszono się do epok wcześniejszych? Czym był i jaką rolę odegrał humanizm? Wskazani uczniowie lub ochotnicy odpowiadają na pytania, jedna osoba może uzupełniać zaproponowaną wcześniej przez uczniów mapę skojarzeń. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Praca z pierwszym multimedium. Nauczyciel dzieli uczniów na osiem grup, każda z nich zapoznaje się z jednym z przedstawicieli renesansu i fragmentem tekstu źródłowego, a następnie opracowuje jego krótkie podsumowanie. Następnie reprezentanci grup przedstawiają przygotowane informacje reszcie klasy.
Nauczyciel czyta polecenie 2: „Przyporządkuj przytoczone wyżej teksty źródłowe do pasujących do nich zjawisk charakterystycznych dla epoki renesansu” i prosi uczniów, aby wykonali je w dotychczasowych grupach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
W podobny sposób – choć tym razem w parach – uczniowie wykonują polecenie 3.
Praca z drugim multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie zapoznają się z materiałem. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń wskazanych przez nauczyciela. Po wyznaczonym wcześniej czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej osoby.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Źródła przełomu w kulturze. Humanizm i renesans w Europie” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać informacje z prezentacji multimedialnej do opracowania notatki albo prezentacji będącej podsumowaniem najważniejszych idei renesansowych.
Spis nieopisanych ilustracji
Polecenie 3 - Ilustracja 1: Antonello da Messina, Święty Hieronim w pracowni; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Polecenie 3 - Ilustracja 2: Leonardo da Vinci, Człowiek witruwiański; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Polecenie 3 - Ilustracja 3: Albrecht Dürer, Autoportret w futrze; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Polecenie 3 - Ilustracja 4: Rafael Santi, Guidobaldo da Montefeltro; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Polecenie 3 - Ilustracja 5: Pieter Bruegel Starszy, Droga krzyżowa; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Polecenie 3 - Ilustracja 6: Rafael Santi, Szkoła ateńska; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Polecenie 3 - Ilustracja 7: Domenico Ghirlandaio, Starzec; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 - Sukiennice w Krakowie. Widok z południowego wschodu; Mach240390, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5 - Ilustracja A: Raphael, Madonna z Dzieciątkiem Jezus, 1506‑1507 r.; Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 5 - Ilustracja B: Giotto di Bondone, Madonna z Dzieciątkiem, 1306‑1310 r.; Wikimedia Commons, domena publiczna.