Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Fijałkowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zastosowanie efektu fotoelektrycznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
X. Fizyka atomowa. Uczeń:
5) opisuje zjawiska jonizacji, fotoelektryczne i fotochemiczne jako wywołane tylko przez promieniowanie o częstotliwości większej od granicznej.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
XI. Fizyka atomowa. Uczeń:
7) opisuje zjawiska jonizacji, fotoelektryczne i fotochemiczne jako wywołane tylko przez promieniowanie o częstotliwości większej od granicznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia praktyczne zastosowania efektu fotoelektrycznego zewnętrznego;

  2. objaśnia zasadę działania ogniwa fotowoltaicznego i matrycy CCD;

  3. analizuje zalety i ograniczenia stosowania ogniw fotowoltaicznych.

Strategie nauczania

odwrócona klasa

Metody nauczania

prezentacja multimedialna

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer i rzutnik

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Tematem lekcji jest zastosowanie efektu fotoelektrycznego zewnętrznego i wewnętrznego. Przed zajęciami uczniowie otrzymują polecenie przygotowania prezentacji dotyczącej zasady działania jednego z wymienionych urządzeń wykorzystujących zjawisko fotoelektryczne: fotokomórka, fotopowielacz, matryca CCD i ogniwo fotowoltaiczne.
Nauczyciel wprowadza pojęcia zjawiska fotoelektrycznego zewnętrznego i wewnętrznego oraz przypomina podstawowe informacje o półprzewodnikach zgodnie z załączonym tekstem.

Faza realizacyjna:

Uczniowie prezentują zebraną wiedzą o wybranych urządzeniach wykorzystujących efekt fotoelektryczny w formie prezentacji multimedialnej.
Nauczyciel ocenia przygotowanie uczniów dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy i stopnia przygotowania oraz wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dyskutują o wadach i zaletach stosowania ogniw fotowoltaicznych.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom rozwiązanie zadania 5, 6 i 7.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium przygotowując się do lekcji.