Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Prawo zwyczajowe i precedensowe

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) rozróżnia źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych (prawo: zwyczajowe, precedensowe, religijne, pozytywne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozróżnia i analizuje źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych;

  • dostrzega różnice między różnymi systemami prawa;

  • charakteryzuje rodzaje prawa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kształcenie hybrydowe.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych oraz schematu interaktywnego;

  • mapa myśli;

  • praca z mapą.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie poznają definicję prawa i mają się zastanowić nad jego pochodzeniem, nad źródłami prawa (burza mózgów). Następnie zespół klasowy zostaje podzielony na grupy (4–5‑osobowe), które próbują znaleźć informacje o pochodzeniu prawa i jego typach w internecie.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie pozostają w swoich grupach i przedstawiają krótko wyniki swoich poszukiwań. Są one zapisywane na tablicy i układane chronologicznie (mapa myśli).

2. Po fazie twórczej następuje weryfikacja propozycji. Jeśli klasa sama nie podała takich pojęć i postaci, jak: kodeksy państw‑miast Mezopotamii, Kodeks Hammurabiego, Stary Testament, Tora, Koran, wtedy nauczyciel naprowadza uczniów na te pojęcia.

3. Realizacja tematu odbywa się za pomocą zapisanej na tablicy mapy myśli, czyli wyników uczniowskich poszukiwań związanych z datami, postaciami i kodeksami prawnymi. Chronologicznie są omawiane poszczególne pojęcia, fakty, postacie i wydarzenia.

4. Omówienie źródeł poszczególnych typów praw: prawa zwyczajowego, prawa precedensowego (common law), prawa międzynarodowego.

5. Praca w parach – analiza schematu o różnych systemach prawa. Przedstawienie rezultatu pracy zespołów na forum klasy.

Faza podsumowująca

1. Praca z multimedium – schemat o różnych systemach prawa: analiza podstawowych zasad prawa kontynentalnego (stanowionego), precedensowego, wyznaniowego, pozytywnego, zwyczajowego, naturalnego (natury) i systemów prawnych krajów postkolonialnych. Każda grupa opracowuje wybrane zagadnienie i przedstawia je na forum klasy.

2. Omówienie różnic i podobieństw poszczególnych typów praw i wykonanie poleceń.

3. Realizacja ćwiczeń z bloku ćwiczeń od 1 do 5.

Praca domowa:

Wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

M.R. Bombicki, Prawo i ekonomia. Leksykon prawniczy.

T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2000.

A. Droba, Podstawy prawa, Warszawa 2008.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać schemat jako utrwalenie wiadomości przed lekcją powtórzeniową lub materiał do przygotowania się do odpowiedzi ustnej.