Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zakres kompetencji instytucji europejskich

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa czwarta

PODSTAWA PROGRAMOWA

Poziom rozszerzony

XX. Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu.

Uczeń:
3) dyskutuje na temat głównych problemów funkcjonowania Unii Europejskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia podstawowe informacje o instytucjach i organach Unii Europejskiej,

  • wskazuje podstawowy zakres kompetencji instytucji UE,

  • określa, które instytucje w UE stanowią prawo,

  • wyjaśnia krytykę dotyczącą struktury UE.

Strategie nauczania: odwrócona klasa, konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu albo tablety z dostępem do internetu, tablica interaktywna/tablica, zeszyt przedmiotowy, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

Oficjalna strona Unii Europejskiej, Instytucje i inne organy UE, dostęp w: europa.eu/european‑union/about‑eu/institutions‑bodies_pl (17.10.2020).

System instytucjonalny UE, 2014, dostęp w: prawo.uni.wroc.pl/sites/default/files/students‑resources/instytucje%20UE%20podstawy.pdf (17.10.2020).

Wyrozumska A., Kompetencje i stanowienie prawa w UE, dostęp w: wpia.uni.lodz.pl/files/profiles/258/Wyklad%20UE/2%20Kompetencje%20i%20stanowienie%20prawa%20w%20UE.pdf (17.10.2020).

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się ze wstępem i sekcją Przeczytaj niniejszego e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne i sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Nauczyciel tworzy krótki test z podstawowych informacji o Unii Europejskiej. Trzy osoby z najwyższymi wynikami można zwolnić z pracy domowej.

  • Nauczyciel podaje temat lekcji: Zakres kompetencji instytucji europejskich oraz informuje o celach lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie indywidualnie mają chwilę na przypomnienie sobie treści w sekcji Przeczytaj i przy użyciu atlasu geograficznego wypisują kraje należące do Unii Europejskiej. Następnie zapisują w zeszycie przedmiotowym minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk wskazują osobę do pary, zadają i odpowiadają na opracowane pytania.

  • Uczniowie, korzystając z komputerów lub tabletów, wykonują w parach ćwiczenia interaktywne (1., 3. i 4.) z sekcji Sprawdź się, które dotyczą pierwszego celu lekcji. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych ćwiczeń, omawiając je wraz z uczniami.

  • Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia interaktywne (2., 5. i 6.) z sekcji Sprawdź się, które dotyczą drugiego i trzeciego celu lekcji. Następnie uczniowie wypełniają polecenie w sekcji Grafika interaktywna. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

  • Nauczyciel zaczyna ogólnoklasową dyskusję, która ma na celu wskazanie argumentów krytykujących strukturę UE (czwarty cel lekcji). Wnioski z dyskusji uczniowie zapisują w zeszycie przedmiotowym. Następnie wykonują indywidualnie interaktywne ćwiczenie 7. z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  • Nauczyciel wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Dla wszystkich uczniów: wykonanie ćwiczenia nr 8 w sekcji Sprawdź się.

  • Dla chętnych uczniów: rozprawka pt. „Alternatywna struktura instytucjonalna UE”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana na dowolnej lekcji dotyczącej Unii Europejskiej (kompetencje UE, wady i zalety przynależności do UE, struktura UE itp.). Może posłużyć również do porównania struktury Unii Europejskiej ze strukturami innych organizacji międzynarodowych.