Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Miłość – droga do małżeństwa i rodziny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

2) wyjaśnia kwestię racjonalności, emocji, uczuć, temperamentu i charakteru w postępowaniu człowieka; rozróżnia inteligencję i inteligencję emocjonalną.

II. Różnorodność kulturowa.

Uczeń:

4) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – wspólność i różnorodność wartości afirmowanych w społeczeństwach europejskich.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie miłości;

  • analizuje wymiary miłości;

  • ocenia znaczenie miłości i związku romantycznego dla życia człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • rozmowa nauczająca;

  • zamiana grup;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół pojęcia miłość. Następnie wspólnie tworzą definicję miłości.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z materiałem „Czemu służy miłość?” oraz „Koncepcje miłości” z części „Przeczytaj”. Następnie rozmawiają o różnych rodzajach miłości, zwracając uwagę na podział R. Sternberga. Na koniec mogą uzupełnić na tablicy mapę myśli.

2. Uczniowie dzielą się na trzy grupy i zapoznają z filmem „Psychologia miłości”. Grupa I zwraca uwagę na część dotyczącą namiętności, druga – intymności, a trzecia – zaangażowania. Następnie przygotowują krótkie porady, jak te aspekty związku pielęgnować. Efekty pracy przedstawiają na forum.

3. Uczniowie dzielą się na pięć grup i zapoznają się z treściami „Fazy związku opartego na miłości” oraz „Jak uniknąć rozpadu związku?” z sekcji „Przeczytaj”. Każda z grup zapoznaje się z jednym punktem. Następnie w grupach opracowują dany punkt, po czym tworzą nowe grupy, w których są przedstawiciele pięciu poprzednich. W nowych grupach przedstawiają materiał, z którym wcześniej się zapoznali i odpowiadają na pytania innych osób.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenie 4, a następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych osób.

5. Uczniowie przechodzą do minidyskusji: „Czy ludzie chcą angażować się w trwałe romantyczne związki, czy – jak twierdzi prof. Wojciszke – są one już przeżytkiem?”. Zwracają przy tym uwagę na wartości wyznawane przez współczesnego człowieka oraz znaczenie miłości i związku w życiu człowieka. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie oglądają film „Miłość kompletna” i dokańczają zdanie: „Miłość jest jak…., ponieważ …”

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Bogdan Wojciszke, Psychologia miłości, Gdańsk 2009.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Filmy mogą służyć uczniom do utrwalenia materiału przed lekcją powtórkową.