Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Feminizm

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

4) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – katalog wartości afirmowanych w społeczeństwie polskim i dokonuje jego analizy; analizuje rolę wartości w światopoglądzie.

II. Społeczeństwo obywatelskie.

Uczeń:

9) interpretuje wyniki badań opinii publicznej; porównuje wyniki sondaży z rzeczywistymi postawami lub zachowaniami (np. sondaży przedwyborczych oraz rezultatów wyborów), formułuje hipotezy dotyczące przyczyn różnic przekraczających wartość błędu statystycznego.

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm);

11) analizuje kwestię pojmowania równości, wolności i sprawiedliwości w różnych nurtach myśli politycznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej..

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących feminizmu;

  • charakteryzuje podstawowe cechy feminizmu;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • wzajemne odpytywanie się;

  • odpowiadam za ciebie;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. W celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie z e‑materiału wiadomości dotyczące feminizmu.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

2. Uczniowie wyjaśniają, czym jest feminizm. Odpowiedzi uczniów zapisywane są na tablicy.

3. Następnie prowadzący wspólnie z uczniami weryfikuje odpowiedzi i tworzy mapę mentalną.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Każda spośród siebie wybiera osobę koordynującą.

2. Grupy otrzymują po 3 arkusze, na których zapisywać będą pytania dla grup przeciwnych.

3. Uczniowie zostają poinformowani, że będą pracować metodami „wzajemnego odpytywania się” i „odpowiadam za ciebie”. Nauczyciel w razie konieczności wyjaśnia, na czym one polegają.

4. Uczniowie samodzielnie przygotowują po 3 pytania dla grup przeciwnych; liczbę pytań dla grup można zwiększyć, wszystko zależy od liczebności klasy i współpracy między uczniami. Korzystają z e‑materiału. Zadaniem osoby koordynującej jest przydzielenie poszczególnych zadań członkom zespołu do przeanalizowania i zapisania przykładowych pytań dla przeciwników. Następnie wszyscy członkowie grupy weryfikują pytania i zapisują na arkuszach.

4. Nauczyciel w tym czasie przygotowuje tabelę na punktację.

5. Po wyznaczonym czasie każda z grup zadaje pytania przeciwnikom. Utrudnienie polega na tym, że grupa, która zadaje pytania, wybiera osobę do odpowiedzi. Jeśli odpowie prawidłowo, grupa otrzymuje 2 pkt. Jeśli ma problem z odpowiedzią, może wybrać sobie z grupy kogoś do pomocy (metoda odpowiadam za ciebie), gdy zostanie udzielona odpowiedź, grupa otrzymuje 1 pkt. Jeżeli nie udzieli odpowiedzi – 0 pkt.

6. Gdy grupy wyczerpią wszystkie przygotowane pytania, następuje podsumowanie.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie jako podsumowanie lekcji wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia. Wspólnie je omawiają.

2. Osoby lub grupy najaktywniejsze na lekcji otrzymują oceny.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Na podstawie ćwiczenia 8 przeprowadź w swoim najbliższym otoczeniu mały sondaż i opisz swoje spostrzeżenia. Odpowiedz, czy pokrywają się z wykresem w zadaniu. Uzasadnij swoje zdanie.

Materiały pomocnicze:

Andrzej Krajewski, Jak kobiety wywalczyły sobie prawa wyborcze?, newsweek.pl.

CBOS, Polacy o prawach kobiet, „czarnych protestach” i prawie aborcyjnym. Komunikat z badań CBOS, 165/2016*, cbos.pl.

CBOS, Równouprawnienie płci? Komunikat z badań BS/31/2013, cbos.pl.

Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, Wskaźnik Równouprawnienia Płci 2020, europa.eu.

Grażyna Strnad, Feminizm amerykański trzeciej fali – zmiana i kontynuacja, s. 21, 22, 25, cejsh.icm.edu.pl.

Liliana Sonik, Demokracja parytetowa, rpo.gov.pl.

Simone de Beauvoir, Druga płeć, Warszawa 2014, s. 19.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zasoby multimedium można wykorzystać do przeprowadzenia lekcji odwróconej.