Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Bartłomiej Klus

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak brzmi zasada zachowania pędu?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe);
11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość.
II. Mechanika. Uczeń:
15) wykorzystuje zasadę zachowania pędu do opisu zachowania się izolowanego układu ciał.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych , technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zna treść zasady zachowania pędu;

  2. rozumie różnicę pomiędzy pędem układu a pędami jego elementów;

  3. stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania problemów pojęciowych i rachunkowych.

Strategie nauczania:

IBSE (Inquiry Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe)

Metody nauczania:

burza mózgów, analiza pomysłów, poszukująca

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Jak brzmi zasada zachowania pędu?

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów (wg e‑materiału).
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągnięcia na lekcji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: (układ ciał, układ izolowany, pęd, pęd układu a pędy elementów składających się na układ).

Faza realizacyjna:

Nauczyciel, prosi uczniów o przyniesienie na lekcję deskorolki. Na zajęciach prezentuję zasadę zachowania pędu, poprzez zeskok z deskorolki. Po przeprowadzeniu początkowego pokazu, nauczyciel rozpatruje zaistniały przypadek na tablicy. Następnie nauczyciel przystępuje do drugiej fazy doświadczenia, w której proponuje uczniom, aby z deskorolki zeskoczyły osoby o różnej masie. Nauczyciel odnosi się do zaobserwowanych wyników. Tłumaczy dlaczego zeskok lżejszej osoby wprawia deskorolkę w ruch, z mniejszą prędkością. Po przeprowadzeniu doświadczenia, uczniowie rozwiązują zadanie 8, 9 na tablicy. Nauczyciel pełni rolę pomocnika, oraz interpretuje poszczególne etapy rozwiązania.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału oraz rozwiązując w domu zadania 1‑6 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może być wykorzystane na lekcji i stanowić podstawę do dyskusji na temat zasady zachowania pędu.
Może również być wykorzystane po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.