Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie Eulera dla wielościanów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje treść twierdzenia Eulera dla wielościanów wypukłych
stosuje twierdzenie Eulera dla wielościanów wypukłych do obliczania liczby wierzchołków, krawędzi i ścian
stosuje twierdzenie Eulera dla graniastosłupów i ostrosłupów
sprawdza, czy wielościan jest wypukły
sprawdza, czy wielościan, który nie jest wypukły spełnia równość Eulera
analizuje związki między liczbą poszczególnych elementów w wielościanie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rozmowa nauczająca
dyskusja
ćwiczeniowa
Formy pracy:
praca z całą klasą
praca w grupach
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
modele wielościanów
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie liczby wierzchołków, krawędzi i ścian w graniastosłupach i ostrosłupach w zależności od podstawy.
Uczniowie metodą burzy mózgów ustalają związki pomiędzy liczbą elementów w graniastosłupach i ostrosłupach.
Nauczyciel przedstawia uczniom definicję wielościanu i wielościanu wypukłego.
Nauczyciel pokazuje uczniom modele wielościanów, prosi o analizę wielościanów z ćwiczenia 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel mówi, że jest zależność między liczbą wierzchołków, krawędzi i ścian w wielościanach wypukłych, formułuje pytanie kluczowe i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wraz z uczniami prowadzi dyskusję nad liczbą krawędzi, wierzchołków i ścian w wielościanach posiłkując się uwagami i wnioskami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel formułuje twierdzenie Eulera dla wielościanów wypukłych i pokazuje jego dowód z sekcji „Animacja 3D”.
Uczniowie wykonują polecenia w sekcji „Animacja 3D”.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Grupy wykonują ćwiczenia 2–6 z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrani uczniowie z każdej z grup prezentują odpowiedzi wraz z uzasadnieniem.
Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy dokonują analizy, co jest ich przyczyną.
Uczniowie próbują samodzielnie wykonać ćwiczenia 7 i 8.
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązanie na tablicy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie uzasadniają w parach prawdziwość równości Eulera dla graniastosłupów i ostrosłupów.
Nauczyciel zadaje kilka pytań kontrolnych:
O czym mówi twierdzenie Eulera?
Czy jeśli wielomian nie jest wypukły, to nie spełnia równości Eulera?
Ile krawędzi, wierzchołków, ścian ma graniastosłup dwudziestokątny? Itp.
Uczniowie dokonują samooceny.
Praca domowa:
Uczniowie opisują liczbę wierzchołków, ścian i krawędzi dla wielościanów platońskich i archimedesowych, które nie pojawiły się na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja 3D może stanowić uzupełnienie tematu dotyczącego elementów w graniastosłupie lub ostrosłupie.