Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Twierdzenie Eulera dla wielościanów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje treść twierdzenia Eulera dla wielościanów wypukłych

  • stosuje twierdzenie Eulera dla wielościanów wypukłych do obliczania liczby wierzchołków, krawędzi i ścian

  • stosuje twierdzenie Eulera dla graniastosłupów i ostrosłupów

  • sprawdza, czy wielościan jest wypukły

  • sprawdza, czy wielościan, który nie jest wypukły spełnia równość Eulera

  • analizuje związki między liczbą poszczególnych elementów w wielościanie

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

  • ćwiczeniowa

Formy pracy:

  • praca z całą klasą

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • materiały zawarte w e–podręczniku

  • modele wielościanów

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie liczby wierzchołków, krawędzi i ścian w graniastosłupach i ostrosłupach w zależności od podstawy.

  2. Uczniowie metodą burzy mózgów ustalają związki pomiędzy liczbą elementów w graniastosłupach i ostrosłupach.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom definicję wielościanu i wielościanu wypukłego.

  4. Nauczyciel pokazuje uczniom modele wielościanów, prosi o analizę wielościanów z ćwiczenia 1 z sekcji „Sprawdź się”.

  5. Nauczyciel mówi, że jest zależność między liczbą wierzchołków, krawędzi i ścian w wielościanach wypukłych, formułuje pytanie kluczowe i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami prowadzi dyskusję nad liczbą krawędzi, wierzchołków i ścian w wielościanach posiłkując się uwagami i wnioskami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel formułuje twierdzenie Eulera dla wielościanów wypukłych i pokazuje jego dowód z sekcji „Animacja 3D”.

  3. Uczniowie wykonują polecenia w sekcji „Animacja 3D”.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Grupy wykonują ćwiczenia 2–6 z sekcji „Sprawdź się”.

  5. Wybrani uczniowie z każdej z grup prezentują odpowiedzi wraz z uzasadnieniem.

  6. Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy dokonują analizy, co jest ich przyczyną.

  7. Uczniowie próbują samodzielnie wykonać ćwiczenia 7 i 8.

  8. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązanie na tablicy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie uzasadniają w parach prawdziwość równości Eulera dla graniastosłupów i ostrosłupów.

  2. Nauczyciel zadaje kilka pytań kontrolnych:

    • O czym mówi twierdzenie Eulera?

    • Czy jeśli wielomian nie jest wypukły, to nie spełnia równości Eulera?

    • Ile krawędzi, wierzchołków, ścian ma graniastosłup dwudziestokątny? Itp.

  3. Uczniowie dokonują samooceny.

Praca domowa:

Uczniowie opisują liczbę wierzchołków, ścian i krawędzi dla wielościanów platońskich i archimedesowych, które nie pojawiły się na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animacja 3D może stanowić uzupełnienie tematu dotyczącego elementów w graniastosłupie lub ostrosłupie.