Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przesunięcie prostej o wektor
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje;
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu;
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) zna pojęcie wektora i oblicza jego współrzędne oraz długość, dodaje wektory i mnoży wektor przez liczbę, oba te działania wykonuje zarówno analitycznie jak i geometrycznie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
posługuje się pojęciem wektora
oblicza współrzędne wektora
zna definicję przesunięcia o wektor
podaje związki między współrzędnymi punktu i jego obrazu w przesunięciu o wektor
podaje równanie obrazu prostej w przesunięciu o wektor
planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia równania prostej będącej obrazem prostej o danym równaniu
wykorzystuje wzór na odległość punktu od prostej w rozwiązaniach zadań
kształci umiejętność stosowania metod geometrii analitycznej
z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
pokaz multimedialny
metoda odwróconej klasy
burza mózgów
rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny
e–podręcznik
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie podają związki między współrzędnymi punktu i jego obrazu w przesunięciu o wektor.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje animację.
Nauczyciel wyjaśnia ewentualne niejasności zgłoszone przez uczniów.
Uczniowie w parach opracowują metodę analitycznego otrzymania równania prostej będącej obrazem danej prostej w przesunięciu o wektor – mogą skorzystać z pomocy nauczyciela lub materiałów zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Po określonym przez nauczyciela czasie, chętny uczeń zapisuje równanie obrazu prostej po przesunięciu o podany wektor.
Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości zgłoszone przez uczniów.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują, wybrane przez nauczyciela, ćwiczenia interaktywne.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, zwraca uwagę na poprawność zapisu i jego estetykę, wyjaśnia niezrozumiałe dla uczniów elementy.
Faza podsumowująca:
Chętni uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.
Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą, przed lekcją zapoznać się z animacją, umożliwi im to samodzielne przygotowanie się do lekcji i ułatwi im przyswojenie materiału podawanego na lekcji.