Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Hipokrates i Galen, Zygmunt FreudCarl Gustav Jung, czyli o klasycznych koncepcjach osobowości

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

1) charakteryzuje klasyczne koncepcje osobowości.

Kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje poszczególne klasyczne koncepcje osobowości;

  • ocenia przydatność poszczególnych koncepcji dla współczesnej psychologii;

  • analizuje zależności między typem osobowości a jej funkcjonowaniem w społeczeństwie;

  • projektuje plakat dotyczący jednej z koncepcji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • metoda plakatu.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3 i pisaki.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

1. Uczniowie, stosując metodę burzy mózgów, wypisują na tablicy wszelkie skojarzenia ze słowem osobowość.

2. Podział klasy na kilkuosobowe grupy. Na podstawie zapisanych na tablicy informacji grupy tworzą definicję. Wybrana z grupy osoba przedstawia definicję na forum klasy. Następnie z podanych definicji uczniowie wybierają ich zdaniem najlepszą.

3. Uczniowie porównują wybraną definicję z definicją podaną w słowniku do lekcji. Podają podobieństwa i różnice między nimi.

Faza realizacyjna:

1. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie dyskutują i wyjaśniają niezrozumiałe kwestie.

2. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 4 z sekcji Sprawdź się.

3. Podział klasy na trzy grupy. Każda z nich losuje jedną z przedstawionych w audiobooku koncepcji (Hipokratesa–Galena, Z. Freuda, C.G. Junga). Zadaniem grup jest przygotować plakat promujący daną koncepcję.

4. Wybrane osoby przedstawiają plakaty na forum. Po przedstawieniu członkowie pozostałych grup mogą zadawać pytania, a członkowie danej grupy mają za zadanie na nie odpowiadać.

5. (fakultatywnie) Uczniowie, głosując, mogą wybrać plakat, który najlepiej oddaje istotę danej koncepcji.

6. W trakcie dyskusji uczniowie szukają podobieństw i różnic między omówionymi trzema koncepcjami. Następnie wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Czy znajomość powyższych klasycznych koncepcji osobowości może być waszym zdaniem przydatna w życiu? Dlaczego?

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, red. A. Gałdowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.

C.S. Hall, G. Lindzey, J.B. Campbell, Teorie osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie z audiobookiem mogą zapoznać się wcześniej, a następnie na lekcji stworzyć mapy myśli obrazujące poszczególne koncepcje.