Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: Jakie zastosowania posiada siarka?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia i omawia zastosowania siarki;

  • wyjaśnia, na czym polega proces wulkanizacji;

  • łączy odpowiednią właściwość siarki z jej konkretnym zastosowaniem.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • burza mózgów;

  • film edukacyjny;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • quiz;

  • mapa myśli;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy zajęć:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • podręczniki.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: czy słyszeliście nazwisko Goodyear? Z czym wam się kojarzy to nazwisko? Czym jest wulkanizacja? Czy wiecie, że do procesu wulkanizacji niezbędna jest siarka?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół zastosowania siarki.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny w kontekście zastosowań siarki. Uczniowie indywidualnie odnotowują w zeszytach przykłady jej zastosowań.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Zadaniem uczniów jest przygotowanie plakatu w formie mapy myśli na temat zastosowania siarki. Uczniowie mają za zadanie przedstawić konkretne przykłady zastosowań siarki oraz przedstawić właściwości siarki, które zostały wykorzystane w konkretnym zastosowaniu. Podczas realizacji tego zadania uczniowie mogą korzystać z wszelkich dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują plakaty na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  3. Następnym zadaniem każdej z grup jest przygotowanie siedmiu pytań do quizu na temat zastosowań siarki. Podczas realizacji tego zadania uczniowie mogą korzystać z wszelkich dostępnych źródeł informacji. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i weryfikuje w każdej grupie poprawność skonstruowanych pytań. Po upływie ustalonego czasu rozpoczyna się quiz klasowy. Grupa A zadaje pytanie grupie B, jeśli ta odpowie poprawnie zostaje przyznany punkt. Następnie grupa B zadaje pytanie grupie C, jeśli ta odpowie poprawnie, zostaje przyznany punkt itp. Wygrywa grupa, która zdobędzie największą liczbę punktów. Nauczyciel proponuje zwycięzcom oraz zaangażowanym uczniom oceny z aktywności.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe pytanie skierowane do uczniów:

  • Jakie zastosowania znajduje siarka?

  • Co to jest wulkanizacja i na czym polega?

  • Ze względu na jakie właściwości siarka jest wykorzystywana w przemyśle farmaceutycznym?

  • Ze względu na jakie właściwości siarka jest wykorzystywana jako środek ochrony roślin?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiło mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może być wykorzystany przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą film wykorzystać, jako uzupełnienie wiedzy.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie zastosowania znajduje siarka?

  • Co to jest wulkanizacja i na czym polega?

  • Ze względu na jakie właściwości siarka jest wykorzystywana w przemyśle farmaceutycznym?

  • Ze względu na jakie właściwości siarka jest wykorzystywana jako środek ochrony roślin?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • mazaki, arkusze papieru A3, glutaki.