Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Fijałkowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Stała Plancka

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie podstawy programowej obu zakresów

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
8) rozpoznaje zależność rosnącą bądź malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu; rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie wykresu;
X. Fizyka atomowa. Uczeń:
5) opisuje zjawiska jonizacji, fotoelektryczne i fotochemiczne jako wywołane tylko przez promieniowanie o częstotliwości większej od granicznej,
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
8) rozpoznaje zależność rosnącą bądź malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu; rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie wykresu;
XI. Fizyka atomowa. Uczeń:
7) opisuje zjawiska jonizacji, fotoelektryczne i fotochemiczne jako wywołane tylko przez promieniowanie o częstotliwości większej od granicznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zapozna się z wzorem łączącym napięcia hamowania fotoelektronów (U ) z częstotliwością promieniowania wywołującego zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne (f ).

  2. wykreśli wykres zależności U(f ).

  3. wyznaczy z wykresu stałą Plancka.

Strategie nauczania:

IBSE (Inquiry‑Based Science Education)

Metody nauczania:

- wykład informacyjny,
- burza mózgów.

Formy zajęć:

praca zespołowa

Środki dydaktyczne:

tablica

Materiały pomocnicze:

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel krótko podaje podstawowe informacje dotyczące stałej Plancka, zgodnie z częścią Historia Stałej Plancka

Faza realizacyjna:

- Nauczyciel opisuje zjawisko fotoelektryczne, zgodnie z częścią „Przeczytaj” oraz prezentuje i krótko objaśnia wzór Ue = hf - W.
- Nauczyciel przytacza dane z eksperymentu Millikana.
- Uczniowie rysują wykres napięcia hamowania w funkcji częstotliwości promieniowania.
- Uczniowie przypominają postać funkcji liniowej, pojęcie współczynnika kierunkowego jako nachylenia prostej do osi OX - odwołanie się do wiedzy z matematyki.
- Analizują kolejne wyrazy wzoru Ue = hf - W, wskazując argumenty i wartości funkcji, czym jest współczynnik kierunkowy i wyraz wolny.
- Uczniowie wyznaczają nachylenie wykresu oraz stałą Plancka.

Faza podsumowująca:

Uczniowie porównują otrzymaną wielkość z wartością tablicową, analizują źródła rozbieżności.

Praca domowa:

Nauczyciel zadaje zadanie 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek do wykorzystania przed lekcją lub po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.