Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jacek Człapiński

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzajemne położenie dwóch okręgów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.

1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa wzajemne położenie dwóch okręgów

  • stosuje twierdzenia ustalające kryterium wzajemnego położenia dwóch okręgów

  • przeprowadza podstawowe konstrukcje geometryczne

  • przeprowadza dowody geometryczne

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie dotyczące motywów geometrycznych w architekturze i prosi o podanie przykładów.

  2. Posługując się wcześniej przygotowanymi fotografiami wprowadza pojęcie maswerku.

  3. Nauczyciel może przygotować i pokazać krótką animację pokazującą konstrukcję motywów geometrycznych wykorzystywanych w architekturze gotyku.

  4. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o omówienie wzajemnego położenia dwóch okręgów w kontekście liczby punktów wspólnych obu figur. Następnie odnosi to do odległości między środkami obu okręgów i ich promieni.

  2. Uczniowie uruchamiają aplet i wykonują zawarte w nim polecenia.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie odpowiednich twierdzeń dotyczących wzajemnego położenia dwóch okręgów i twierdzeń odwrotnych.

  4. Nauczyciel formułuje kolejno przykłady i prosi uczniów o rozwiązanie postawionych tam problemów.

  5. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.

Materiały pomocnicze:

Wzajemne położenie dwóch okręgów

Wskazówki metodyczne:

Aplet można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem.