Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pojęcie i przykłady równań dwukwadratowych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy.
Uczeń:
5) rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
rozpoznaje równanie dwukwadratowe
rozwiązuje równanie dwukwadratowe
wskazuje równanie dwukwadratowe o określonej liczbie rozwiązań
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku,
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy zajęć:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady prostych zależności dających się zapisać w postaci równania kwadratowego.
Faza realizacyjna:
Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 10 przykładów różnych równań czwartego stopnia. Następnie stara się podzielić równania na grupy, według własnych kryteriów.
Uczniowie podzieleni na grupy 6 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują dokonane podziały. Tworzą wspólny schemat ilustrujący rodzaje równań ze względu na stopień zmiennej występującej w równaniu.
Uczniowie oglądają schemat interaktywny i omawiają go wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 - 6. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące rozwiązywania równań dwukwadratowych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Ćwiczenia interaktywne 7, 8
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Schemat interaktywny może być wykorzystany przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli prezentującej rodzaje równań dwukwadratowych.