Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Badanie, od czego zależy pojemność elektryczna kondensatora płaskiego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | IBSE; strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania | praca eksperymentalna uczniów |
Formy zajęć: | wirtualne laboratorium, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | kilka komputerów (laptopów) dla uczniów i jeden, podłączony do rzutnika, komputer dla nauczyciela |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały pt. „Jak definiuje się potencjał pola i jaka jest jego jednostka?”, „Pojemność elektryczna przewodnika”, „Od czego zależy pojemność elektryczna ciał przewodzących?”, „Jak zbudowany jest kondensator płaski?”, „Jaki jest związek miedzy różnicą potencjałów, a natężeniem pola w kondensatorze płaskim?”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zapowiedział, że tematem kolejnej będzie „Badanie, od czego zależy pojemność kondensatora płaskiego” i poprosił uczniów o przypomnienie sobie wiadomości nt. pojemności przewodników izolowanych i kondensatorów, a w szczególności nt. budowy i własności kondensatora płaskiego. Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów o zapisanie na tablicy wzorów na pojemność kondensatora płaskiego. Uczniowie omawiają poszczególne zmienne występujące w tych wzorach i dyskutują, w jaki sposób zmiana tych zmiennych (ich zmniejszanie lub zwiększanie) przekłada się na zmianę pojemności kondensatora i zmianę napięcia między jego okładkami, przy założeniu stałej wartości ładunku na okładkach. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel uruchamia wirtualne laboratorium na komputerze podpiętym do rzutnika i całej klasie tłumaczy, w jaki sposób korzysta się z umieszczonych w nim przyrządów pomiarowych. Tłumaczy również, w jaki sposób można zmieniać odległość d między okładkami kondensatora i pole powierzchni S okładek, poprzez zmianę względnego przesunięcia między okładkami x. Następnie dzieli uczniów na kilka grup, zadając każdej z grup do wykonania inny pomiar. Na przykład: grupa nr 1. bada zależność U(d) przy x=0 cm w kondensatorze próżniowym, Każda z grup przygotowuje tabelę z wykonanymi pomiarami oraz sporządza wykres badanej zależności. Wykresy mogą zostać wykonane przy pomocy dowolnego arkusza kalkulacyjnego lub sporządzone odręcznie w zeszycie i w celu prezentacji na forum klasy zeskanowane. | |
Faza podsumowująca: | |
Gdy wszystkie grupy zakończą pomiary i przygotują wykresy, uzyskane wyniki są prezentowane i omawiane na forum klasy. Uczniowie dyskutują, czy i w jaki sposób wykonane pomiary są zgodne z przewidywaniami teoretycznymi w postaci wzorów na pojemność kondensatora płaskiego. Uczniowie w zeszytach zapisują wnioski z wykonanych pomiarów. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Polecenia 2. umieszczonego pod wirtualnym laboratorium, czyli o wyznaczenie względnej przenikalności elektrycznej szkła używanego w wirtualnym laboratorium. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane zgodnie z opisem przedstawiony w tym scenariuszu lub jako materiał pomocniczy w innych materiałach, które są tematycznie powiązane z pojęciami: kondensator, kondensator płaski, dielektryk. |