Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Trójkąt Pascala
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
2) stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona): , , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
konstruuje trójkąt Pascala
rozpoznaje określony rodzaj liczb zawartych w trójkącie Pascala
poszukuje analogii między trójkątem Pascala, a innymi trójkątami podobnego typu
tworzy własne tablice liczbowe
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
siła tworzenia
błądzenie losowe
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie podają przykłady znanych im tablic liczbowych (np. kwadratów magicznych), określają ich własności i zastosowania.
Wspólnie zastanawiają się nad sensem tworzenia takich tablic. Nauczyciel nawiązuje do odkryć matematycznych prowadzących do tworzenia różnego typu tablic liczbowych, wynikających z rozwoju innych dziedzin wiedzy. Przytacza przykłady holistycznego podejścia do naukowych problemów. Opowiada o pasjach Pascala i historii odkrycia trójkąta Pascala (nie nazywając go wprost). Celem tej pogadanki jest zaciekawienie uczniów tematem.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia, których produktem finalnym powinno być utworzenie trójkąta Pascala.
Teraz metodą błądzenia losowego poszukują własności trójkąta. Prezentują swoje dokonania, a następnie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” i z prezentacją. Porównują swoje wnioski z prezentowanymi w materiałach.
Następnie metodą „siła tworzenia” budują swoje tablice trójkątne.
Grupy wymieniają się między sobą wytworami swojej pracy. Ich zadaniem jest znalezienie co najmniej jednej ciekawej własności w otrzymanym trójkącie.
Prezentacja prac grup, wyodrębnienie najciekawszych własności zbudowanych trójkątów.
Faza podsumowująca:
Dyskusja – w rozwiązywaniu jakich problemów można wykorzystać własności trójkąta Pascala i ewentualnie trójkątów zbudowanych przez grupy.
Wybrani uczniowie krótko dokonują rekapitulacji zdobytych wiadomości i umiejętności, oceniają swoją pracę i pracę grup, w których uczestniczyli.Nauczyciel przedstawia swoje spostrzeżenia, wyjaśnia wątpliwości.
Praca domowa:
Uczniowie mają wykonać ćwiczenia interaktywne zamieszczone w materiałach.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Prezentację można wykorzystać na zajęciach poświęconych dokonaniom Blaise Pascala lub pokazujących ciekawe zależności w zbiorach liczbowych.