Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska 

Przedmiot: Matematyka

Temat: Trójkąt Pascala

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres rozszerzony.

Uczeń:

2) stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona): n0=1, n1=n, nn-1=n, nk=nn-k, nk+nk+1=n+1k+1.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • konstruuje trójkąt Pascala

  • rozpoznaje określony rodzaj liczb zawartych w trójkącie Pascala

  • poszukuje analogii między trójkątem Pascala, a innymi trójkątami podobnego typu

  • tworzy własne tablice liczbowe

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • siła tworzenia

  • błądzenie losowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie podają przykłady znanych im tablic liczbowych (np. kwadratów magicznych), określają ich własności i zastosowania.

  2. Wspólnie zastanawiają się nad sensem tworzenia takich tablic. Nauczyciel nawiązuje do odkryć matematycznych prowadzących do tworzenia różnego typu tablic liczbowych, wynikających z rozwoju innych dziedzin wiedzy. Przytacza przykłady holistycznego podejścia do naukowych problemów. Opowiada o pasjach Pascala i historii odkrycia trójkąta Pascala (nie nazywając go wprost). Celem tej pogadanki jest zaciekawienie uczniów tematem.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia, których produktem finalnym powinno być utworzenie trójkąta Pascala.

  2. Teraz metodą błądzenia losowego poszukują własności trójkąta. Prezentują swoje dokonania, a następnie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” i z prezentacją. Porównują swoje wnioski z prezentowanymi w materiałach.

  3. Następnie metodą „siła tworzenia” budują swoje tablice trójkątne.

  4. Grupy wymieniają się między sobą wytworami swojej pracy. Ich zadaniem jest znalezienie co najmniej jednej ciekawej własności w otrzymanym trójkącie.

  5. Prezentacja prac grup, wyodrębnienie najciekawszych własności zbudowanych trójkątów.

Faza podsumowująca:

  1. Dyskusja – w rozwiązywaniu jakich problemów można wykorzystać własności trójkąta Pascala i ewentualnie trójkątów zbudowanych przez grupy.
    Wybrani uczniowie krótko dokonują rekapitulacji zdobytych wiadomości i umiejętności, oceniają swoją pracę i pracę grup, w których uczestniczyli.

  2. Nauczyciel przedstawia swoje spostrzeżenia, wyjaśnia wątpliwości.

Praca domowa:

Uczniowie mają wykonać ćwiczenia interaktywne zamieszczone w materiałach.

Materiały pomocnicze:

Trójkąt Pascala

Wskazówki metodyczne:

Prezentację można wykorzystać na zajęciach poświęconych dokonaniom Blaise Pascala lub pokazujących ciekawe zależności w zbiorach liczbowych.